Bilal

    Hej! Jag vill söka läkarlinjen och har försökt att fixa mina betyg i tre år genom komvux och hermods. Jag har A i alla mina ämnen från gymnasiet förutom matte 1, 2 och Idrott. Jag har C i idrott och matte 1, och E i matte 2. Jag har nu läst och fått : Fysik 1: D Fysik 2: C Matte 3: E Matte 4: E Biologi 1: A Biologi 2: C Kemi 1: E Kemi 2: Pågående, slutar på fredag. Mitt mål är att läsa upp mina betyg i matte 1 och 2 till A samt möjligtvist göra en prövning på matematik 4, även läsa matematik 5 och fördjupning för att få meritpoäng och jag måste få A i matematik 5 och fördjupning i så fall för att inte sänka mig mer. Jag har däremot fått förklarat för mig att ett naturvetenskapligt basår innebär att man endast får behörighet och att de nya ämnena inte räknas med i ditt meritvärde vilket ingen har förklarat för mig (efter att ha pratat x antal gånger med syv om min studieplan). Därför vill jag nu veta, vad är smartast för mig att göra? Det känns omöjligt att höja mig samt få A i alla dessa ämnena men om jag nu måste det så kommer jag att kämpa även om det tar två år till Kan jag kanske ta ett naturvetenskapligt basår även fast att jag i princip redan har läst alla redan? Det hade ju underlättat eftersom att jag i princip har A i allt från gymnasiet och hade höjt mitt meritvärde enormt. Kan jag kanske samla mina betyg från komvux till ett naturvetenskapligt basår om jag pratar med en anordnare? Eller borde jag istället bara vänta på att högskoleprovet och försöka få högt där? Jag har läst kemi 2; tre gånger samt gjort en prövning, en av gångerna bad jag om ett F för att kunna göra om det och få ett A, den andra gången bad jag istället om ett sträck. Jag har även bett om ett sträck på prövningen eftersom att läraren inte tyckte att jag hade tillräckligt med kunskap. Jag kan också ärligt säga att jag har spenderat sjukt mycket tid på att plugga men blir nästan nedbruten när jag ser att mitt hårda plugg inte lönar sig. Vad är smartast!? Mvh stressad och sliten student.

    • : Jag vill även tillägga att jag har kontaktat studieanordnare sedan tidigare och fått förklarat för mig att endast den nivå som krävs för behörighet räknas in i meritvärdet, alltså att Fysik 1, Matte 3, Kemi 2 och Biologi 1, att betygen från dem inte kommer att räknas in i mitt meritvärde. Det är alltså därför jag inte försökt få högt betyg i dem utan bara lära mig det jag behöver och gå vidare. Jag har nu hört att de faktiskt räknas trots allt och vet inte vad som stämmer.
    • Anna : Läs gärna mitt svar,nedan. Och hoppas du tar det på rätt sätt - jag skriver det för att jag vill att det ska bli bättre för dig. Men sedan är det ju du själv som bestämmer vilka mål du sätter. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att komma in på läkarprogrammet är endast första steget. Sedan ska man också klara av högt tempo och svåra studier inom naturvetenskapliga ämnen och det finns endast 24 timmar om dygnet för oss alla. Så mycket som t.ex jag skulle behöva plugga för att klara av högre studier inom naturvetenskap, finns ej på dygnet - alltså jag kan ju inte plugga 35 timmar varje dag - den tiden finns inte. alltså, måste man kunna plugga snabbare och för det krävs en viss "läggning" alltså att man är begåvad inom just de ämnena (eller fått mycket djup/bra grund inom de ämnena genom hela sin studiegång + hittat på ett sätt hur man lär sig på bra sätt, lättare och rätt så snabbt - individuellt anpassad Studieteknik, som passar just dig).  Kika gärna på gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik
    Vad jag försöker säga är att kanske (tråkigt nog) bör du ändra din målsättning. Det kan vara så att din begåvning ligger inom andra områden än naturvetenskap/medicin.
    Känner några fall då studerande efter 2-3 år på läkarprogrammet ej fick fortsätta... pga icke-tillfredsställande studieresultat (de fick underkänt på kurserna och på omtentorna). Det är enormt tråkigt att kämpa hårt och sedan bli "avrådd" från utbildningen mitt i.
    De flesta studerande på de svenska läkarprogrammen fick A i matte och natur.vet ämnena direkt, från första gången de läste kurserna + A i alla andra ämnen/kurser också. Och så fick de troligtvis mycket höga resultat även på högskoleprovet (om de gjorde HP). De enskilda studerande som kom genom att höja sina betyg från E till C och sedan till A genom enorm slit får fortsätta slita även på läkarprogrammet (och slita dessutom ännu mer för att studierna blir på allt högre nivå och går allt snabbare). Sådan situation tär på kroppen och psyket, och kan leda till stora hälsoproblem. Jag vill därför råda dig ta en ordentlig "funderare" om du ska fortsätta kämpa för att kunna komma in på läkarprogrammet.
    Det kan mycket väl vara så att din begåvning ligger inom ett annat område. Ingen blir glad av att du förstör din hälsa + kanske ändå inte kommer in på läkarprogrammet, eller kommer in men ej kommer ta ut examen.
    ***
    Du får under alla omständigheter gärna göra högskoleprovet när möjlighet ges.
    ***
    Kika gärna på många yrken på www.framtid.se - där över 2.ooo yrken beskrivs.

    • : Väldigt tråkigt och irriterande svar du ger mig, du svarar inte alls på vad jag frågar efter och jag ber gärna om någon annan än du kan svara på mina frågor. Jag frågade först och främst inte vad din personliga åsikt är om hurvida jag är kapabel till det eller inte. Om du vill läsa frågan igen och omformulera dig får du jättegärna göra det för jag vill ha ett svar på min fråga utan avrådning. Tack.
    • Julia :

      Betyg i kurser som krävs för särskild behörighet räknas alltid in, alltså vid ansökan till läkarprogrammet är det fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4. Lägre kurser i samma ämnen - räknas betygen in eller inte? Det beror på. Har du examensbevis från ett svenskt gymnasieprogram där fysik1, kemi1, biologi1 och lägre kurser i matte ej ingår, då räknas inte de kurserna in. Har du examensbevis? Jag GISSAR att du har examensbevis från gymnasiet där matematik 2 ingår men inte någon kurs inom kemi, fysik eller biologi. I så fall kommer inte matematik 3, fysik1, kemi1 eller biologi 1 räknas in i ditt jämförelsetal. Reglerna är krångliga och det krävs att veta exakt vilket dokument du har som bekräftar Grundläggande behörighet för dig - är det examensbevis och i så fall vilka kurser ingår i det? Bästa råd jag kan ge dig är att du bokar tid med SYV på komvux och tar med dig alla dina gymnasiala betyg. Gör också högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar. ... Ang. Annas svar så håller jag med dig men också med henne. alltså - båda har rätt. Jo, du har inte frågat om en åsikt om huruvida du kan utbilda dig till läkare men å andra sidan, behöver du inte ta hänsyn till våra åsikter eller våra svar. Du kan helt bortse från vad vi tycker och svarar. Studie- och yrkesvägledning är både "exakt vetenskap" vad gäller behörigheter och räkna poäng, men också om att skaffa sig insikter och realistiska förväntningar, om att sätta realistiska mål och att ta del av erfarenheter som andra människor har. Vi vet ju inte om du över huvudet taget förstår att alla inte kan utbilda sig till vilket yrke som helst. Ibland har ungdomar de icke-realistiska förväntningar att vem som helst kan bli "vad som helst eller vem som helst" bara man Kämpar mycket, vilket är inte sant. Många ggr vinner man mycket på att inse sina begränsningar och hitta sin styrka: alla är duktiga på någonting men ingen är duktig på allt! Med det sagt, så får du givetvis sätta vilka mål du själv tycker passar dig och vi på Fråga SYV önskar dig Lycka till!

    • :

      Om högst två år, kommer jag att svara på denna tråden och visa er att jag har kommit in. Om 7-8 år, svarar jag igen och visar er att jag är en utbildad läkare, det hjälper folk att tro på dem, inte att vara nedlåtande och säga att de inte klarar det. Ni är inte de första som säger till mig att jag inte borde läsa läkare och troligtvis inte de sista. Jag hoppas inte ni är lika hemska till era närstående när de vill utbilda sig, och ni säger att de inte klarar det. Med det sagt får ni ha det bra, jag kommer troligtvis inte att fråga er någonting igen, börja prioritera information ni ger. Tack för informationen.

    • Julia : Du får gärna återkomma och berätta hur det går. Vi blir glada om du uppnår dina mål. Vi hade ingen aning om att "andra" har också sagt att du kanske bör omvärdera din målsättning. Du behöver inte bevisa någonting för oss på FRåGA SYV. Vi blir som sagt glada om alla inklusive dig uppnår sina mål. Glöm inte att du vet bara (endast) det lilla som du skriver i din fråga, ej någonting annat. Varje människans situation är unik. Det är omöjligt att ge svar som passar alla. För att ge svar som passar just dig - måste man lära känna dig och vi har ingen sådan möjlighet på forumet. Det går jättebra att helt bortse fram våra svar, råd och förslag. Det är helt frivilligt att ställa frågor här på forumet och helt frivilligt att använda sig av svaren. Man behöve rinte göra det om man inte vill.
    • : Låter som att du från första början har valt ”fel” linje men eftersom att du har A i nästan alla kurser bör du ha en ganska hög merit. Om jag inte tolkar det fel, läser du på komvux för att läsa in de kurser som du behöver för att komma in på läkarprogrammet? Du kan definitivt uppnå dina mål men om du redan har grundläggande behörighet så kan du även satsa på högskoleprovet. De flesta läser ett naturvetenskapligt basår för att uppnå behörighet. Du kan tyvärr inte höja din merit där, bara få behörighet så om du inte vill repetera dina kunskaper osv så är det rätt så onödigt. Har du räknat ut din merit än?
    • : För det andra kommer du bara ansöka om urval 2 om jag inte har helt fel på grund av att du kompletterat betyg. Om jag skulle vara du och har goda kunskaper i svenska, engelska och matte skulle jag utan tvekan satsa på högskoleprovet samt att försöka höja merit i komvux
    • Anna : Tack Anonym för dina kommentarer. Jag tror du förväxlar "urval 2" med BII, kompletteringsgruppen. I BII, kompletteringsgruppen brukar högre meritvärde krävas. /urval 2 är det när folk tackar nej och man kan ta in från reservkön, vilket gäller alla urvalsgrupper/.
    Läs alla kommentarer