Pascaline
    jag vill söka psykologprogrammet i Uppsala till nästa höst. Mina poäng kommer då förhoppningsvis ligga på 22.28. Intagningspoängen ligger på 22.3. Tror du att jag kan komma in ändå trots att det saknas 0.02 poäng?

    Mvh
    Pascaline
    • : ja du kommer troligtvis komma in. Antagligen kommer du hamna som reserv men det gör inget. Många kommer att hoppa av och då kommer platser bli lediga. Jag håller tummarna!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Pascaline!

    Antagningsgräns bestäms inte på förhand. Vi vet ej vilka betyg kommer att krävas i framtiden. Jag råder dig att kämpa för så höga betyg som möjligt samt att även göra högskoleprovet, som ger en extra chans att komma in.

    Bra info finns på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet och du kan aldrig förlora på att göra högskoleprovet. Det är visserligen inte gratis. Avgiften har nyligen höjts till 450 kr. Resultatet är giltigt i fem år. Om du har råd och möjlighet, tycker jag det är en bra idé att göra högskoleprovet.

    Jag håller med Linnéa (som har skrivit en kommentar till din fråga) om att du har bra chanser att komma in. Vi håller tummarna!

    Lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare