Alvin
    Hejsan, jag ska söka snart, vill gärna gå samhälle. Fick även reda på att två klasskompisar också skulle de, så det var ett stort plus, hur som helst är jag helt okej på alla ämnen förutom språk. Jag kan inget, är det "kört" för mig då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alvin!

    Menar du Moderna språk? Menar du att du inte har läst moderna språk på grundskolan och de vet att på Samhällsvetenskapsprogrammet är två kurser i Moderna språk - obligatoriska?

    Man får börja läsa nybörjarspråk, steg 1 och fortsätta till steg 2

    eller så får man läsa två olika språk, steg 1 i varje, t.ex. Italienska 1 och Tyska 1.

    Moderna språk på gymnasiet, om det är obligatoriskt att läsa på just det programmet, får ersättas bara av Modersmål, men om du har svenska som modersmål - då får du inte ersätta för att man får inte ersätta med svenska /även om det är ditt modersmål/.

    Du får gärna höra av dig och förklara lite mer och jag hoppas jag kan ge dig ett bättre svar då!

    Tips: logga in på Min gymnasieguide och du får mycket hjälp med ditt gymnasieval & kika gärna på Programplan på SA då ser du vilka kurser är obligatoriska och vilka är valbara.

    Bästa hälsnignar och lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare