Jonathan
    Hej ! Jag vill söka till en Träarbetare/Snickar utbildning på VUX.
    Problemet är att min kommun är nekat mig flera gånger då jag sökt vux utbildningar trots att jag staterat legitima skäl för studierna.
    Då man enligt lag (https://lagen.nu/ds/2015:60#sid5-img ) ska få rätt till utbildning om man ska ha VUX utbildningen för högre studier och/eller vet att de kan ta en ur arbetslöshet.

    Så vilka utbildnigar på YH eller Högskola kräver dessa (en eller flera av) kurser:
    Husbyggnadsprocessen (HUSHUB0)
    Husbyggnad 1 (HUSHUS01)
    Husbyggnad 2 (HUSHUS02)
    Husbyggnad 3 ombyggnad (HUSHUS03)
    Trä 1 stommar (TRÄTRK01)
    Trä 2 beklädnad (TRÄTRK02)
    Trä 3 montage (TRÄTRK03)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    från 1 juli 2021 ändras prioriteringsgrunderna på komvux och det blir i stället för de som har kortast tidigare utbildning, De som hat Störst Behov, som blir högst prioriterade. Exakt vad "de med störst behov" betyder kan man ha olika åsikter om...  Med det sagt, så förstår jag att du vill utbilda dig till Träarbetare/Snickare och om du redan har gymnasial kompetens, kan komvux neka dig plats på en yrkesutbildning som ligger på gymnasial nivå (och tyvärr kan detta förbli så även i framtiden). Kurser som ingår i yrkespaket Träarbetare-snickare krävs inte för någon högskoleutbildning eller utbildning på universitet.
    Vad gäller yrkeshögskola, så kan yrkeshögskola ta in även obehöriga och det vet komvux om. :( Om någon kurs av de du nämner "krävs" för särskild behörighet till någon yrkeshögskoleutbildning, kan hända... men det är svårt att få fram. Du får gärna kika på behörighetskraven på yrkeshögskoleutbildningar inom byggbranschen: se listan på yhguiden.se/resultat?Education.text=bygg - i listan finns cirka 230 yrkeshögskoleutbildningar och behörighetskraven till de kan variera och även ändras från en termin till nästa. Någon sammanställning på vilka kurser som krävs för behörighet till yrkeshögskola känner vi på FRåGA SYV inte till. Tror inte det finns. Och, som sagt, yrkeshögskoleutbildningar kan ta in även obehöriga, så om du hittar att någon yrkeshögskoleutbildning skulle kräva någon av de kurserna som du nämner, så tror jag inte det kommer att "bita" på komvux (tyvärr).

    Tips! förutom komvux så kan även Arbetsförmedlingen och Arbetsgivare ordna/köpa utbildning som ligger på gymnasial nivå. Arbetsförmedlingen prioriterar långtidsarbetslösa och Arbetsgivare kan anställa och utbilda på arbetstid.

    Titta gärna på följande:
    utbildning/hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk
    utbildning/stiftelsen-hantverk-utbildning/hantverkslarling-leksand

    Studie- och yrkesvägledare