Daniel
    Hej SYV

    Det är så att jag planerar att studera journalistik på ett college i USA. Hur påverkar det mina chanser att få studera som journalist hemma i Sverige, när jag senare kommer hem till stockholm med ett diplom?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel, det är varje arbetsgivare som får bestämma vem den vill anställa, det finns inte ngt jobbgaranti för journalister. Det är tuff konkurrens i den branschen. Om du undrar ang.förbättra dina chanser att komma in på journalistutbildning i Sverige om du först studerar i USA , så beror det på om du söker inom kvoten Alternativ antagning, där dina tidigare erfarenheter från att studera utomlands är en merit. Inom den traditionella antagningen är det Konkurrensvärde av dina gymnasiebetyg som spelar stor roll. Hälsningar Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare