Anonym

    Hej! Jag vill studera i Asien till våren, troligen i Singapore eller Sydkorea men min GPA är på tok för låg. Universiteten kräver mellan 2.0 till 3.0 som minimum. I dagsläget har jag en GPA på 1.6. Hur kan jag öka min GPA? Är det högskoleprovet som gäller för detta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anonym,
    jag har svårt att tro någon direkt koppling kan hittas mellan GPA och det svenska högskoleprovet (om du menar just det SVENSKA högskoleprovet, eller vilket "högskoleprov" tänker du på annars?). Det svenska högskoleprovet skrivs på svenska och är utformat så att det mäter hur pass förberedd man är inför universitetsstudier i Sverige. Att något av de utländska universiteten skulle acceptera resultat av det svenska högskoleprovet för att delta i konkurrensen om utbildningsplats har jag svårt att tro men du får givetvis fråga på de universiteten som du vill komma in på: vad de accepterar för antagningsmeriter vet de väl bäst själva (det är ju deras utbildning du vill komma in på). Här: studera.nu/startpage/road-to-studies/hogskoleprovet---swedish-scholastic-aptitude-test/what-is-the-hogskoleprovet? finns information om det svenska högskoleprovet på engelska. Du kan skicka den länken till de universitet som du vill komma in på och fråga om de skulle kunna använda ditt högskoleprovsresultat i sin antagningsprocess.
    Jag kan tipsa dig om följande: fundera om du vill söka till allmänna kurser på folkhögskolorna; om du har tillräckliga meriter när du antas, kan du i så fall på ett läsår uppnå omdöme om grundläggande behörighet; sikta i så fall på högsta möjliga som är 4.0, men även 3.5 är inte så lågt heller, så kanske även det skulle räcka inför antagning till någon av utbildningarna utomlands som du vill komma in på. Innan du påbörjar läsa på en folkhögskola (om du blir antagen) får du gärna försöka få svar från "dina universitet" om de skulle acceptera omdöme från en svensk folkhögskola i sin antagningsprocess.
    En annan väg är att du kan försöka (på något sätt) höja betyg i de gymnasiala kurser som du har idag. Jag vet inte om du har svenska eller utländska gymnasiala betyg... men du kan inte höja dina gymnasiala betyg genom att göra en högskoleprovet.