Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Azeb!
    Läs gärna om yrket HKK_lärare på Framtid.se/yrke/hem-och-konsumentkunskapslarare
    Alla lärarutbildningar i Sverige ligger på Högskolenivå. Man måste alltså komma in på Lärarhögskolan, och för det måste man ha grundläggande behörighet till högskolestudier, vad gäller svenska språket måste man ha godkänt betyg i Svenska 3 eller SAS, svenska som andraspråk 3 och vad gäller engelska - måste man ha godkänt betyg i andra gymnasiekurs, som heter numera Engelska 6 (tidigare hette den kursen Engelska B). Vad gäller matten, så måste man ha godkänt betyg i matematik1a, 1b eller 1c (en gammal motsvarande kurs är Matematik A). För övrigt bör man ha "gymnasiekompetens".
    Om du är osäker på grundläggande behörighet till högskolestudier (alltså om du inte vet om du har den eller inte) - prata med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Jag vill annars även tipsa om yrkeshögskoleutbildningar till Lärarassistent:
    man läser i 3 terminer på heltid - exempel på utbildningar (gå in på snabblänkarna nedan):
    Lärarassistent-med-specialisering-inom-integration-malmo-distans
    lernia-yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-integration

    lernia-yrkeshogskola/lararassistent-med-specialisering-inom-integration-lernia-distans
    xenter-botkyrka/lararassistent-xenter-stockholm

    nackademin/lararassistent-nackademin-stockholm