Felicia
    Hej.
    Jag vill arbeta med att utreda grövre brott, som exempelvis mord. Jag har funderat på att läsa till kriminolog på Göteborgs universitet. Det verkar dock som att jag måste utbilda mig på polishögskolan och sedan arbeta hos polisen, för att kunna utbilda mig till kriminaltekniker.

    Kan jag ta en master-examen i kriminologi, få anställning hos polisen och sedan utbilda mig till kriminaltekniker? Eller måste jag gå polishögskolan för det? Vill inte utbilda mig till kemist på högskolan, men är det ett krav?

    Undrar även om man kan utreda brott på brottsplatsen eller så som kriminolog? Eller vad gör en kriminolog? Och bara för att förtydliga, vad gör en kriminaltekniker?

    / Felicia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej FeIicia!

    Så vitt vi på Fråga SYV har förstått - så behöver Mordutredare>> bakgrund hos polisen. Det är de svar vi får överallt, när vi ställer frågor om det.

    Dock känner man ju Leif G.W.Persson som är Kriminolog, och inte polis - och som deltog i många mordutredningar. :)

    Jag kan inte utesluta att även Civilutredare>> skulle kunna på sikt och med mycket tur också kan "närma sig" mordutredningar.

    Sedan finns det ju också Forensiker - som testar bevis, så de är kemister, ballistiker>> mm.

    Så, frågan är om du vill bli den som "håller i utredningen och bestämmer hur man ska gå vidare", eller den som håller förhör med de misstänkta, eller den som testar bevis ... för att det är inte samma person som gör allt detta.

    Ingång via polisen känns som den mest logiska. Så om du kan söka till Polishögskola, skulle jag råda dig göra det.

    Annars så börja läsa kriminologi och forska sedan vidare om vilka vägar som går att ta in till målet att bli en Mordutredare.

    Det finns inte, så vitt vi här på Fråga SYV, vet i alla fall - ngt. konkret plan: går den och den utbildningen, så blir du garanterat mordutredare. Det är konkurrens om de tjänster, för det är fler som vill bi det än som det finns möjlighet att anställa.

    Är man en duktig polis med ambitioner att bli mordutredare, så är det nog större chans att bli det, jämfört med när man inte har polisutbildning.

    Jag ska också samråda med en sakkunnig och återkommer i fall jag får fram ngt. nytt/intressant som svarar på din fråga.

    Bästa hälsningar

    ANNA