Lina
    Jag vill välja samhälle men vet inte vilken inriktning? Vad finns det för inriktningar och vad menas med de olika inriktningarna?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, förstår att det kan vara svårt att välja olika inriktningar på programmen ibland. Här på Gymnasieguiden kan du läsa mer om just Samhällsvetenskapliga programmet och även se en del filmklipp. Här kommer en liten sammanfattning;

    Beteendevetenskap

    Du lär dig om människans utveckling, socialisation och samspel. Du får större förståelse för hur människor handlar som individer, gruppdeltagare och samhällsmedborgare. Du studerar kommunikation, lärande och ledarskap.

    Medier, information och kommunikation

    Du lär dig om mediernas roll i samhället, medieteknik, journalistik, information, reklam och interaktiva kommunikationsformer. Du studerar hur medier påverkar människors åsikter och omvärldsuppfattning.

    Samhällsvetenskap

    Du lär dig om samhällsstrukturer och människors livsvillkor. Du breddar och fördjupar dina kunskaper om olika samhällsfrågor genom att tolka, förklara och använda samhällsvetenskapliga metoder.

    Boka tid med din Syv på skolan och diskutera vilken inriktning som skulle passa just dig bäst. Det spelar ingen roll vilken inriktning du tar - du får samma behörighet till högskolan på alla. /Lena, Syv