Amanda
    Hej
    jag vill bli doktorn eller sjuksköterska. Men jag vet inte vilket program ska jag gå? Jag vet att man för gå på naturvetenskap om man vill bli doktorn. Och vård om sorg till sjuksköterska. Jag har 120 pöang och det är bara för en termin . Jag kanske ska höjas i andra termin. Jag tar svenska som andra språk jag har börjat i nianoch vill veta om man kan gå till naturvetenskap???

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, för att kunna gå naturvetenskap på gymnasiet bör man ha godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk och i engelska samt matematik och även i fysik, kemi, biologi och i sex andra valfria ämnen från åk9 i grundskolan. Sedan konkurrerar du om plats med dina betyg. Sök flera olika alternativ till gymnasiet. Med vänlig hälsning, Mikael syv