tayyaba

    Hej, jag har tänkt att gå tandläkarprogrammet efter gymnasiet, jag går samhällsprogrammet 1an, jag har tänkt lägga till natur2 och matte3 som individuella val. Men man behöver matte4 för det programmet, läser man det i komvux eller hur gör man och hur lång är kursen? Behöver man läsa matte1c/2c/3c för att bli behörig till programmet eller är det okej med matte1b/2b?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för särskild behörighet till tandläkarprogrammet på de svenska lärosätena behöver du ha godkända betyg i Matematik4, Fysik2, Kemi2, Biologi2.
    Matematik 4 är en normalstor gymnasiekurs = 100poäng, som på komvux kan läsas på heltid på fem veckor. Det är OK att inför matte 4 läsa matte 3b eller 3c. Och det är OK att inför matte 3b eller 3c läsa en av kurserna på nivå 2 och innan dess en av kurserna i matte på nivå 1. Alltså är det OK att läsa till exempel matematik 1b, 2b, 3b och sedan 4.
    Du kommer också behöva skaffa dig godkända betyg i de andra kurser inom naturvetenskap, se ovan.

    Mvh

    Mikael