Ida
    Hej!
    Jag ska snart söka till gymnaiset och undrar över språkvalet. Jag har tänkt att söka in på en skola som erbjuder japanska som morderna språk. Jag har själv läst japanska av och på i 3 år (både på egen hand och på kvällskurser som hållts av läraren på denna gymnasie skola). Min lärare har själv sagt att jag "läst" och klarat Japanska 1 och har även hört och är medveten om att Japanska 1 är saker jag redan kan ( som sagt har jag redan varit elev hos han som är läraren på gymnasiet) så har jag ingen lust att läsa Japanska 1 under ett helt år utan vill mycket gärna fördjupa mina kunskaper. Finns det någon chans att läsa Japanska 2 direkt i ettan eller behöver jag läsa Japanska 1 på gymnasiet för att kunna läsa vidare? Finns det något annat sätt jag kan "bevisa" min kunnighet i språket?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    det är jättebra att du vill läsa språk och redan kan mycket inom japanska.
    Jag tänker på de "praktiska aspekter"; om för få elever väljer läsa japanska på gymnasiet, så blir det ingen kurs. Om inte det är så att du har japanska som modersmål och har rätt att läsa den kursen som modersmål och då måste det endast finnas fem elever som vill läsa... men ibland finns inte fem elever... då blir det ingen kurs ändå.

    Att bevisa sina kunskaper kan man genom nivåbedömningstest. Det är ett mindre problem, jämfört med problemet att för få elever väljer att läsa ett visst språk - då har inte skola råd att starta kursen.
    Gymnasieskolorna är skyldiga att erbjuda tyska, spanska och framska som moderna språk; inte japanska eller ngt. annat språk.

    Om du får möjlighet att läsa japanska 1 på gymnasiet, så tycker jag det är jättebra - du kan få repetera ordentligt och få högt betyg! Jippi! kanonbra! och läraren kan säkert ge dig svårare uppgifter - så du lär dig mer... och så får du A-betyg i japanska1. I praktiken kan du både repetera ordentligt och få ett högt betyg och lära dig även en del saker som egentligen läses på nivå 2. Det är ingen som kan förbjuda dig att läsa "framåt" och lära dig mer.

    Tänk på att ALLA KURSER på gymnasiet, även kurser från åk1 bidrar lika mycket till MERITVÄRDE med vilket du konkurrerar om plats på högskola sen. Det är alltså mycket värdefullt att ha A-betyg i Japanska 1, det kommer att höja ditt meritvärde; och med lite mindre arbetsinsats inom japanska, har du mer tid och ork åt andra gymnasiala kurser.

    Jag hoppas att tillräckligt många elever väljer läsa japanska och att det startar undervisning i det språket på gymnasieskolan. Vilken gymnasieskola är det?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svar! Låter smart med det där att jag läser 1 och får höga betyg. Gymnasie skolan är LEksands gymnasium och vad jag vet så brukar de nog elever för en klass (dem har iaf en klass i japanska 1 just nu)
    • Julia : vi får hoppas att japanska erbjuds även nästa år. Jag håller med om att det är både bekvämare för alla inblandade och fördelaktigt för dig att inte kämpa för att börja med japanska 2, delvis pga betygen (du kan få högre betyg i japanska 1) men även pga schemat - om din klass läser japanska 1 och du vill läsa japanska 2 - och japanska 2 ges kanske på den tiden då du har en annan lektion, som är Obligatorisk för dig - hur ska man lösa det? Om du har faktiska kunskaper som kan ge dig A-betyg i japanska 1, kan du säkert komma överens med läraren att du får svårare uppgifter och "de facto" läser japanska 2 fast sitter i klassen som läser Japanska 1. Är du jätteduktig så kanske du kan få betyg i japanska 1 och 2 mot slutet av din kurs Japanska 1. Har man faktiska KUNSKAPER, brukar "formalia" lösa sig - ganska ofta blir det bra till slut, om man är duktig och KAN saker. Vi håller tummarna! Lycka till!