Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    så roligt att din dotter är duktig i japanska! Kan inte hon nästa läsår (på sin gymnasieskola) läsa japanska 3? Har ni frågat på skolan om det?
    Du frågar var man kan läsa japanska efter gymnasiet. På gymnasial nivå läser man (som vuxen) på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Teoretiskt sett finns 7 kurser i japanska som kan finnas inom gymnasieskolan eller på komvux men i praktiken så brukar inte komvux erbjuda kurser i "ovanliga språk" som japanska. Ni får dock gärna fråga på komvux i den kommunen där din dotter är folkbokförd.
    Undervisning i japanska finns i Sverige på högskole-universitetsnivå. Den kan finnas inom komvux (i alla fall teoretiskt sett) eller på någon av folkhögskolorna (det får man undersöka närmare om intresse finns).
    Jag tänker också på följande: om din dotter inte ska läsa japanska under sommaren (mellan årskurserna 2 och 3) och inte heller under årskurs 3 på gymnasiet, då blir hon utan undervisning i japanska i minst ett helt kalenderår (vilket är "mindre bra" för att språk är mycket av en "färsk vara"); jag råder er därför hitta något sätt för din dotter att fortsätta läsa japanska t.ex genom självstudier, privat undervisning, på ett studieförbund, med hjälp av en studie-/språkresa och kika på möjlighet att söka läsa japanska på högskola-universitet efter gymnasiet.
    Tips! fråga lärare som undervisade din dotter i japanska 1 och 2 om hen har ngt förslag på hur din dotter kan fortsätta läsa japanska. Ännu ett tips: fråga på Japans ambassad i Stockholm om de har någon sort "lista" på alla ställen i Sverige där man kan läsa japanska eller om de kan ge information om föreningar /svensk-japansk vänskapsförening, t.ex... jag tänker att medlemmar i sådana föreningar kan ha information om var man i Sverige kan läsa japanska.
    Vad gäller läsa på högskole-universitetsnivå så fastställs utbud av utbildningar (i sin helhet) till första dagen i anmälningsperioden. Om din dotter kommer söka till utbildning på högskole-universitetsnivå i Sverige till hösten 2024, kan hon se utbud av utbildningar (hela utbudet) i mitten av mars 2024 men redan innan dess finns många (men inte alla) utbildningar att hitta på Studera.nu -- de sökbara utbildningar på högskole-universitetsnivå finns på www.antagning.se
    Kika gärna på vad de olika studieförbund kan erbjuda - det är inte gratis men borde bli betydligt billigare än individuell undervisning med en privat lärare; på de studieförbunden brukar man läsa språk på kvällstid i små grupper (kanske på cirka mellan 6 och 12 personer) och de som undervisar har ofta språket som sitt modersmål och inom språkgruppen kan man träffa de "likasinnade", alltså de som precis som din dotter är intresserade av japanska språket och de personerna kan också ge goda råd och tips på hur man kan fortsätta läsa japanska.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Hälsa din dotter lycka till med japanska språket!
    Du/ni får gärna höra av dig/er och berätta hur det går.

    Studie- och yrkesvägledare