Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det finns i Sverige över 350 gymnasieskolor som inför hösten 2021 kommer erbjuda söka SA/Beteende: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?SA/ beteende
    Att få läsa Italienska eller Japanska kan inte garanteras. Man kan få preliminär besked på vilka skolor som de språken brukar erbjudas eller om skolan har "för avsikt" att erbjuda de språken. Men om läraren blir t.ex föräldraledig eller går i förtidspension... och ingen ny lärare hittas, då kan inte skola erbjuda de språken.
    Moderna språk som på gymnasieskolorna måste erbjudas är endast franska, tyska och spanska. Alla andra språk kan/får erbjudas "i mån av möjlighet".
    Om du svarar i vilken stad du söker till gymnasiet, kan vi försöka få fram på vilka skolor de språken brukar erbjudas eller om det finns någon gymnasieskola (i din stad) som har "för avsikt" att erbjuda dem. :)

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är cirka 30 st. gymnasieskolor i Stockholm som erbjuder SA/beteende-inriktning; se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?SA-beteende-sthlm - du får gärna kika på alla de presentationerna och se om skolorna på sina egna webbplatser skriver vilka språk som de kan erbjuda läsa.

    Enligt de uppgifter vi på FRåGA SYV har så brukar följande gymnasieskolorna i Sthlm erbjuda Italienska eller Japanska:

    Arlanda Gymnasiet - Italienska
    Cybergymnasiet - Italienska, Koreanska, Kinesiska, Japanska
    Danderyds gymnasium - Italienska, Japanska, Kinesiska
    Klara teoretiska - Italienska
    Hersby gymnaisum - Italienska, Kinesiska, Ryska
    Nacka gymnasiumItalienska
    Norra Real - SA/samhällsvetenskap (ej inriktning Beteendevetenskap)- Italienska
    NTI Handelsgymnasiet (NTH) - erbjuder inte Samhällsvet.programmet, utan Ekonomi och Haldels-; Kinesiska & Japanska
    Järfälla gymnasium - Italienska
    Rudbeck - Italienska (1-3), Kinesiska (1-4)
    Täljegymnasiet - Arabiska, Italienska
    Upplands-Bro gymnasiet - Italienska
    Värmdö gymnasium - Italienska
    YBC, en kommunal gymnasieskola i Nacka - Italienska
    Östra Gymnasiet - kommunal gymnasieskola i Huddinge - Japanska och Italienska
    https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Tibble" target="_blank" rel="noopener">Tibble gymnasium - Italienska
    Spånga Gymnasium - erbjuder inte SA; Italienska
    Södra Latins - erbjuder inte SA/beteende; Italienska
    S: t Botvids gymnasium - Italienska och Arabiska
    Tumba gymnasium/Xenter - Italienska, Japanska
    Täby Enskilda Gymnasium - Italienska, Japanska
    Solna Gymnasium - Italienska
    Kungsholmens Västra gymnasium - Italienska
    Kärrtorps gymnasium - Italienska
    Jensen gymnasium Södra - Italienska
    Jensen gymnasium Norra - Italienska
    Huddingegymnasiet - Italienska
    Fredrika Bremergymnasiet - Italienska och Japanska