Matilda
    Det är det ju det här med högskoleförberedande programmen...
    Jag har tänkt att väja ett.
    Har bra betyg i alla ämnen och gör verkligen mitt bästa i skolan, men till och från blir jag verkligen hur skoltrött som helst och tvekar på det här med om jag verkligen kommer att fixa att läsa vidare efter gymnasiet, vilket jag måste om jag går ett program som inte är yrkesprogram...
    Samtidigt vill jag ju ha valmöjligheter om jag ändrar riktning, eller ifall mina planer går åt skogen, vilket jag får på de högskoleförberedande programmet.

    Till frågan:
    Går det få jobb (inga höga krav här) efter ett högskoleförberedande program ifall man skulle behöva kanske en liten paus innan fortsatta studier?

    1 Svar

    Per-Anders SYV på Friskolan Asken
    Hej!
    Det är ganska vanligt att elever på högskoleförberedande program tar ett sk "sabbatsår" efter examen. Många får enkla tillfälliga jobb, t.ex. Mcdonalds, kassan på ICA osv. Det kan vara skönt att göra något annat innan man eventuellt fortsätter studera på högskolan. Man kanske inte heller vet vilken utbildning man vill satsa på, då kan det vara bra med ett sabbatsår så man hinner fundera lite.