Nina23
    Hej! Jag börjar studera på högskola nu till hösten och funderar på att söka till programmet "management med IT", vilket betyder att man får både filosofie kandidatexamen i företagsekonomi och kandidatexamen i informatik. Vad finns det för jobb som erbjuds på marknaden efter examen?
    Tänkte även plugga master inom företagsekonomi lite senare...

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jobben inom de branscher som du vill utbilda dig inom är i Sverige, för det mesta, icke-reglerade. Det betyder att arbetsgivare fritt väljer med vilken utbildning de anställer. Arbetsgivare får, om de vill, anställa utan någon specifik utbildning och utbilda sen efter anställningen (köpa utbildning till den anställde). Det är därför extremt svårt att ge svar på vilka jobb du ska kunna få efter examen. Du kan fråga personal på de programmen som du funderar på att söka till var deras f d studerande jobbar idag (om de kan ge dig resultat av uppföljningen). Men det betyder ju inte att även du ska kunna få samma jobb som någon annan som tidigare gått samma utbildning för att hen kanske blev anställd inte endast på grund av sin examen utan kanske också på grund av andra meriter som t.ex språkkunskaper, tidigare arbetslivserfarenhet, kontakter, personliga egenskaper och andra meriter.
    De bästa råden jag kan ge dig är att du läser noga all information (bland annat i avsnitt Efter Examen) på utbildningarnas egna webbplatser och att du tar kontakt med personal som jobbar på institutionerna; försök hitta studerandeambassadörer (det är studerande som har i uppgift att vara "ansiktet utåt" och svara på frågor om utbildningen).
    Du får också gärna kika på många yrkespresentationer på www.framtid.se - ett av de få reglerade yrken inom ekonomi är Auktoriserad revisor. Inom område Informatik känner jag inte till att något reglerat yrke skulle finnas.
    Du får också gärna fundera på om du skulle efter examen kanske satsa på att starta "eget". Det finns många exempel på att personer med högre utbildning inom ekonomi driver "eget", t.ex jobbar med bokföring för företag och föreningar; som egna företagare jobbar de i konsult-form.
    En annan möjlighet för dig blir att satsa på att undervisa: på gymnasiet, på komvux, på en folkhögskola eller inom yrkeshögskola. När det är lärarbrist kan även personer utan lärarexamen undervisa. Men du kan också välja att komplettera din utbildning för att få ut lärarexamen och sedan lärarlegitimation för att bli "behörig lärare". Med högre utbildning kan man också satsa på att bli forskare och/eller högskolelärare. Efter det att du får masterexamen (eller magisterexamen) kan du söka till forskarutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare