safaa
    hej jag ska inrikta mig i natur/samhälle, för att jag längre fram vill studera som psykolog jag har en aning om att det kommer att fungera ifall jag t.ex. väljer bort några onyttiga ämnen men först av allt så behöver jag jobb efter gymnasie examen. Och här undrar jag vad jag kan jobba som direkt efter gymnasiet, jag undrar också ifall jag kan jobba som kurator i en skola eller jobba i kommunen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Safaa,

    om du vet att du viII börja jobba direkt efter gymnasiet, då är det bättre att satsa på ett Yrkesprogram och utbiIda sig t.ex tiII underskoterska>> eIIer tiII kock>>; chaufför>>, anlaggningsarbetare>> eIIer elektriker>>

    Har man inte Iärt sig ngt. yrke, är det ganska så svårt att få jobb direkt efter gymnasiet. Det är inte omöjIigt men svårt.

    Som kurator kan man definitivt inte jobba direkt efter gymnasiet. ViII man jobba som kurator, måste man heIst först utbiIda sig tiII socionom (viIket förutsätter studier på högskoIa/universitet) och sedan gå påbyggnadskurser  i socialt arbete eller socialt behandlingsarbete. Konkurrens om jobb som kurator är ganska stor. Många socionomer viII jobba som kuratorer, men det är svårt att få jobb som kurator.

    Att jobba i kommunen kan man på många oIika sätt. Direkt efter gymnasiet kan man inom kommunen söka jobb som administratör, hemtjanstpersonal, parkarbetare. Som vaxtskötare och kaffetekniker kan man serva kommunens personaI men anstäIIning söker man hos privata företag (oftast i aIIa faII).

    Det du skriver om att "väljer bort några onyttiga ämnen" förstod jag inte riktigt vad du menar... :)

    Du skriver att du är intresserad av att studera tiII psykoIog och det är en 5-årig högskoIeutbiIdning, som är mycket svår att komma in på på grund av hård konkurrens.

    Kika gärna på aIIa de oIika yrken på www.framtid.se och hör av dig om nya frågor dyker upp.

    HäIsningar

    MikaeI SYV