Malin
    Hej! Om jag går samhäll eller något annat högskoleförberedande program på gymnasiet, kan jag fortfarande få ett jobb direkt efter gymnasiet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ett högskoleförberedande program leder inte ut i ett specifikt yrke men det är helt upp till dig att såklart söka jobb efteråt. Det finns jobb som inte kräver annat än en gymnasieexamen och där handlar det kanske mer om dina personliga egenskaper eller kanske erfarenhet för att du ska få jobbet.

    Fördelen med ett yrkesprogram är att det ger dig en viss erfarenhet inom yrket, ett nätverk via praktiken och yrkeskurser som ger dig praktiska färdigheter. Kompletterar du ett yrkesprogram med högskoleförberedande kurser så kan du gå ut med en dubbel examen vilket inte är så tokigt.

    /Lena, Syv