Javiera
    Hej! Jag är helt vilsen just nu...vet inte vad jag ska välja!
    Jag har kommit in på samhäll beteende men det känns inte helt rätt! Jag vill inte plugga så mycket men jag vill fortfarande kunna gå på universitetet eller högskolan senare i livet om jag nu vill det, men jag vill plugga något som är kul.

    Så min fråga är:
    Kan man få jobb efter samhäll beteende utan att behöva plugga vidare direkt?

    Min plan just nu ser ut såhär: Gå HA och jobba i några år efter gymnasiet. Och medans jag jobbar så ska jag försöka komma på vad jag vill plugga vidare till om jag nu vill det eller fortsätta jobba.

    Är det bättre om jag går HA eller SA?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, om du mer siktar på att jobba efter gymnasiet så verkar ju ett yrkesprogram var ett bra alternativ- du får komma ut på praktik, få lite erfarenhet, kontakter och nätverk. Plugga till de kurser som krävs för högskolebehörigheten så får du dubbel kompetens och kan gå vidare med högskolestudier när du känner dig redo - fiffigt!

    Eftersom Sam inte är ett yrkesprogram så är det sällan du kan söka mer specialiserade yrken - väljer du ett yrkesprogram så kan du ha lite lättare att komma ut på arbetsmarknaden eftersom många arbetsgivare vill att man ska ha lite arbetslivserfarenhet. /Lena, Syv