Adde

    Hej! Jag funderar lite på att gå syv programmet efter gymnasiet. Jag har inte tillräckligt med bra betyg men ska satsa på HP där jag såg att det räckte med ungefär 0.5 för senaste antagningen. Men förutom att jobba som syv efter programmet, kan man även jobba på tex stödboende eller på LSS-boende efter? Alltså är det en bred utbildning? Mvh Adam

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    jag skulle absolut säga att SYV-programmet är en "bred" utbildning. Jag vet att de som har examen från SYV-programmet arbetar på många olika arbetsplatser med ganska olika arbetsuppgifter, allt från Utredare på FK till Skolledare/Rektor.

    Vad gäller jobb på Stödboende eller LLS, vilket du frågar om i din fråga - så undrar jag i vilken roll som du önskar jobba? Det finns olika yrkesroller som jobbar på de arbetsplatserna. Exempel på yrkesroller som kan jobba på de arbetsplatser som du nämner i din fråga:
    Personlig assistent
    Stödassistent
    Enhetschef
    LSS-handläggare
    Verksamhetssamordnare
    Teamsamordnare
    Undersköterska
    Sjuksköterska

    Hej igen,
    eftersom du i en kommentar svarat att du siktar på yrket Stödassistent, rekommenderar jag att du tittar på ett antal yrkeshögskoleutbildningar, de flesta av de yh-utb.som jag kommer rekommendera dig (se länkarna nedan) är 2-åriga, men kan även finnas 1,5 eller 1-åriga utbildningar.
    Här är några exempel på yrkeshögskoleutbildningar som kan passa inför anställningen som Stödassistent:
    yhguiden.se/utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    yhguiden.se/utbildning/reveljen-vuxenutbildning-solleftea/behandlingsaspedagog-distans
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/behandlingspedagog
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog
    yhguiden.se/utbildning/campus-molndal/aktiveringspedagog-inom-lss-kognitiv-funktion
    yhguiden.se/utbildning/yrkesakademin/behandlingspedagog

    • Adde : Tack för svar! Det gäller isåfall stödassistent. Läser man ävrn pedagogik och psykologi på syvprogrammet?
    • Anna : Man läser ganska mycket samtalsmetodik på SYV-programmet, alltså om "konsten att samtala", kan man förenklat säga. Lite psykologi ingår också, men inte ren pedagogik, inte som jag minns från min egen utbildning eller känner till på annat sätt. Jag tänker annars att det kanske är onödigt att läsa ett 3-årigt SYV-program om ditt mål är att jobba som Stödassistent. Du kan få mer inriktad kompetens mot det yrke på kortare tid, tänker jag.
    • Anna : Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig.