Daniel SYV

    Hej Jennie,
    om du får grundläggande behörighet till högskolestudier, kan du söka till högskoleutbildningar, men inte till alla... det är oftast även Särskild behörighet som krävs. Ex. kräver många högskoleutbildningar godkänt betyg i matematik 2.

    Dock finns det högskoleutbildningar som endast kräver Grundläggande behörighet - ex. Måltidsekologprogrammet på Örebro Universitet och utbildningar på Konstfack i Sthm. Det finns också många Kurser (fristående små och större...) som endast kräver Grundläggande behörighet; till alla de blir du behörig och kan delta i konkurrensen om utbildningsplats.

    Jag vill varmt rekommendera att du läser, förutom kurser för grundläggande behörighet, även matematik 2 (2a är det på yrkesprogram som man oftast kan läsa).

    Länktips: Fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo.