Ellen
    Hej!
    Vad jag har förstått så har barnhem avvecklats i Sverige, men är ett familjehem ett liknande boende? Om inte, HVB hem i landet finns det bara för ensamkommande, missbruk, självskadebeteende eller finns det för föräldralösa barn? Eller är det vanliga att det hamnar i fosterhem direkt? Är jätteintresserad utav att jobba på boende, helst familjehem men funkar även med andra sorters hem som jag beskrev tidigare?

    Jobb som behandlingsassitent, kan det funka med socionomexamen?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ellen,
    kika ex. på "yrke" familjehemsförälder >> - det är vanliga familjer som mot viss ersättning tar emot barn som är i behov av att bo i en familj; det finns olika typer av familjehemsföräldra-uppdrag; man man ta emot Akut /som jourfamilj; ha beredskap och kan få ta emot ett eller flera barn eller ungdomar - akut, ibland mitt i natten/ eller ta emot för på ett mer organiserat sätt /med längre framförhållning-planering/ - och barn och ungdomar kan då bo en i en sådan familj i flera månader eller t o m flera år.
    Som socionom kan man bl.a söka jobb som familjehemssekreterare (som gör utredningar för att bedöma om en viss familj är lämplig att "placera" barnet i).
    ***
    Precis som du skriver i din fråga - finns det i Sverige olika typer av familjehem; en variant är "ungdoms-kollektiv": ex. i en stor lägenhet (ibland slår man inop 2-3 lägenheter...) - där det ex. finns plats för 5 ungdomar, som har var sitt rum och så finns det ett gemensamt rum + rum för personal som har "sovande jour" - det finns alltså alltid minst en vuxen (ofta 2 personal samtidigt) i "ungdomskollektivet". Denna konstellationen funkar som en sort "familj" - Personal blir "som föräldrar", i alla fall på sätt och vis... man jobbar på "rullande schemat" inkl. helger och även storhelger - man kan behöva jobba på julafton och på midsommarafton också (ibland). Utbildning från socionomprogrammet passar bra för att jobba i en sådan "ungdoms-familj". Ungdomar som bor i sådana "familjer" - kan ha olika sorters svårigheter: ibland orkar inte deras föräldrar ta hand om dem; ibland finns det inga föräldrar eller andra släktingar som kan ta hand om barnen/ungdomar.