Oliver
    Hej! Jag har en fråga om vad jag ska jobba med. Jag är 14 år o går i 8an. Jag vill gå naturvetenskaps programmet och vill helst jobba med kemi eller djur o växter. Helst nån forskare inom det. Men har läst att det inte är en så hög lön För mig är det mest lönen som räknas. Och jag tänker varje dag och söker. Tänkte mig att nån kirurg får bra betalt i USA Vill helst inte jobba i sverige pga hög skatt. Men att va kirurg är nått som jag kan tänka mig men ändå helst forskare. Vad kan jag bli. Jag är bra på saker om rymden. Djur. Natur. Ganska bra matte. Kan mycket inom data. Och är bra på kemi. Snälla hjälp mig. Vad finns det för yrken som passar mig med hög lön. Helst 50k efter skatt. Och helst inte i sverige. Och hur är utbildningen t det yrket

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oliver,

    nya yrken skapas ständigt, och det yrket som du ska jobba inom kanske ännu idag finns! :)

    Ang. skatt i olika länder - så stämmer det att Sverige har rätt hög skatt; men samtidigt så är det så att i andra länder får man själv, av sin lön, betala för mycket av det som man i Sverige får "gratis" - som t.ex rätt så bra skola för barnen, sjukvård, kollektiv trafik som funkar ... o s v.
    I många andra länder måste man KÖPA sin hälsoförsäkring; man måste köpa och köra bil då kollektivtrafik inte funkar och så måste man "sätta sina barn" i en privat skola som kostar mycket, pga offentliga skolor är så pass dåliga att man ej vill att ens barn går i en sådan skola. Det kan då bli "samma sak" - att när man har betalat av egen lön det som man måste ha, har man inte mer pengar (kanske t o m mindre) än det som man har i Sverige. :)

    Med det sagt, så är det givetvis upp till dig hur du sedan vill göra.
    Ang. yrken - så gäller det att "lyckas" skaffa sig utbilnding och jobb. T.ex som arbetslös naturvetare får man inte mer pengar som en arbetslös utan utbilnding... . Och om just du lyckas - hoppas vi givetvis på, men det kan man inte få någon garanti.
    När du är 14 år är det bra att lära sig mycket om "allt" - och är det i USA du vill jobba sen, lär dig så myckt engelska du kan och för övrigt så mycket som möjligt inom olika ämnen.
    Kika gärna på >> yrken inom Naturvetenskap som vi känner till idag; men, som sagt, tillkommer det nya yrken hela tiden - med nya upptäckter och den tekniska och vetenskapliga utvecklingen som ständigt sker....

    Hej igen,

    kikurg>>> är Specialistläkare - man måste alltså bli Läkare först; och de kurser som krävs för behörighet ingår i >> Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap men också i >>> IB-programmet, det internationella gymnasieprogram; och om du senare vill studera och/eller jobba utomlands - kan det vara bäst att läsa på IB-programmet;
    detsamma gäller för Rymdyrkena, alltså att det är på gymnasiet NA, naturvetenskap>> eller >> IB-programmet.

    ang. yrket FORSKARE >> - så är det mycket "brett"; man kan forska i princip i vad som helst... t.ex kan man vara Forskare inom Handeln>>; eller forska i historien, eller i jämställshetsfrågor ... det är jätte-jätte "brett" vad man kan forska inom. T.ex läs om yrken:

    Framtidsforskare>>

    Måltidsforskare>>

    och Skolforskare>>

    • : Är det då värt att satsta på kirurgi. Det är liksom det andra ämnet jag kan tänka mig. För för mig är nummer ett pengar. Har ni nåt annat tips också om vilket specifikt yrke inom naturvetenskap som ger hög lön? Forskare eller nått. Doktorand är ju en skitavancerad examen men ändå får man inte hög lön?
    • Anna : I Sverige idag tjänar Tandläkare rätt så bra; speciellt om de är duktiga och har egen privat mottagning.
    • Anna : Egenföretagare inom vilken bransch som helst om hen är duktig och har lite tur - kan också tjäna mycket.
    • : Menar typ anställd Som hjärnkirurg eller nåt. Har hört att i USA är det hög lön typ 100kkr efter skatt där per månad. Annars. Också om man blir planetary protection officer vilket låter coolt så är det i nasa o då mst man ha medborgarskap i USA. Är det lätt o fixa om nasa vill anställa dig. Plus. Svensk utbilding stark nog och ta in en person t nasa. Liksom typ doktorand i biologi
    • Anna : I USA är det mycket som man måste betala för själv, ur egen ficka - som sjukvårdsförsäkringar t.ex. Så det blir inte lika mycket "över" som man kanske tror. Ang. medborgarskap i USA kan vi inte svara... det är upp till USA´s myndigheter att bestämma och reglerna kan också ändras! :) Det är väldigt mycket som hinner ändras redan innan du hinner komma in på gymnasiet om 1,5 år! Det är bra att du tänker långsiktigt men det är också så att det går tyvärr inte att planera i detalj på väldigt lång sikt.
    • : Men det är ju så att du kan jobba där o få vård och sånt i sverige? Men när det gäller lön är sverige nog inget och ens nämna. Så vart kan man jobba med sånt med hög lön men mycket pengar över. Annars är ju nasa la bra betalt?
    • Julia : De yrken och de arbetsgivare som blir aktuella för dig kanske idag ännu inte finns, över huvudet taget. Om du vill jobba i USA, lär dig mycket engelska; så mycket du kan. Läs så mycket du kan inom alla ämnen och försök få så höga betyg som möjligt. Vill du jobba i USA, är det också bra att kunna Spanska /det är många invånare i USA som talar spanska/.
    • : Ok tack för alla era svar! De hjälpte mig verkligen. en sista fråga. För de yrken som gäller kirurgi eller forskning eller tillomed NASA. Är det naturvetenskap som gäller ?
    • Anna : Forskare kan man vara inom alla olika områden. Jag kommer nu utöka mitt tidigare svar till dig.
    • : Jag nämnde ju att det ska vara inom naturvetenskap?
    • Anna : Även inom Naturvetenskap finns det hundratals olika forskningsinriktningar, ex inom kemi, fysik, biologi och matte. Ex. https://www.framtid.se/yrke/dendrikronolog - man kan forska i dendrikronologi, och är man duktig på att skaffa medel till sin forskning, ex genom att söka sponsorer eller inforskaffa statliga medel, kan man tjäna bra som forskare. Många forskare undervisar på högskolor/universitet och/eller skriver böcker, inkl läromedel och säljer böckerna bra, kan man bli rik på det! :)
    • : Kan man jobba o tjäna hög lön i usa men använda sig av vården, sjukförsäkring o sånt i Sverige. För här e de billigare.
    • Anna : Det är en fråga till Skatteverket/Folkbokföringen, inte till en studie- och yrkesvägledare; Det måste bero på var man är skriven/folkbokförd. Om du är folkbokförd i Sverige, betalar du skatt i Sverige; om du inte är folkbokförd i Sverige - varför skulle du ha rätt att använda dig av vården "o sånt" som andra betalar för av sina skatte-pengar? Jag tycker inte det är bra att tänka i de banorna... Vem ska betala den läkaren som ska vårda dig, när du inte vill betala skatt i Sverige? I så fall vill man åka "snål-skjuts" på andras bekostnad; andra ska jobba och betala skatt och bekosta sjukvården som du inte vill betala för men som du vill använda dig av... tänker du så eller hur tänker du?
    • : Men är inte det så att Sverige har överdrivet hög skatt plus att jag vill inte betala skatt medans de pengarna går nästan till en massa flyktingar o läger för de. För jag tänker absolut inte betala en krona i svensk skatt.
    • : Plus så kan man ju bara ha en sjukförsäkring?
    • Anna : Ang. Skatt och sjukförsäkringar kan inte vi på Fråga SYV - svara. Det ligger utanför Studie- och yrkesvägledarens kompetensområde. Vänd dig till politiker om du vill. Du kan också kontakta Folkbokföringen/Skatteverket som kan svara på frågor om hur reglerna ser ut idag och kanske vilka planer som finns /om någon ändrring planeras/. Du får också gärna ta upp frågor om skatter, svensk flyktingpolitik och sjukförsäkringar med din lärare i samhällskunskap och men politiker på olika nivåer samt med Migrationsverket. Som sagt, studie och yrkesvägledare har inte kompetens inom de områden. Vi på Fråga SYV måste därför avböja de frågorna som vi inte har kompetens att svara på. Om man tänker logiskt, så det är OK att inte hålla med den svenska politiken och inte vilja vara med och betala - men då ska man inte heller göra anspråk på de fördelar som finns i Sverige, tycker i alla fall jag. Det är OK att flytta utomlands och bo i ett annat land, betala skatt där och använda sig av det systemet som finns i det landet där man bor, men att vilja bo utomlands, men använda sig av de förmåner som finns i Sverige, utan att vilja på ngt. sätt bidra - tycker jag personlige är oärligt.
    • : Men man hinner betala tillräckligt med skatt så att det blir som blir värt som all vård du får hela ditt liv. Eftersom skatten är ju 50 procent plus sek är det moms. De trycker in skatt överallt där det går. Sverige har blivit ett rent skit land
    • : Du tjänar en miljon med går från arbetet med en halv miljon För alla pengar går till den extrema svenska skatten
    • Anna : Vi på Fråga SYV kan inte påverka den svenska skatten. i den frågan får du vända dig till andra ställen. det är meningslöst att försöka diskutera den frågan på den här sidan - då vi kan endast svara på frågan om val av utbildning och om olika yrken. Ha en fortsätt trevlig kväll!
    • : Hur kan man som forskare tex inom medicin eller kemi eller nått sånt göra för att tjäna mer än genomsnittligt. Det är ju ca 30kkr de tjänar. Hur får man ca 50kkr? Eller som veterinär
    • : Om det var lätt, skulle alla göra det, eller hur? Det är svårt och kanske inte ens går att uppnå? :)
    • : Men varför ska man satsa då på utbildning. När det är så att som forskare är det en av de svåraste utbildningarna man mst klara. Lika som professor. Räcker det inte då med en kort liten utbildning efter gymnasiet sen skaffar man ett jobb? Eftersom jag skulle aldrig i livet kalla 20k-30kkr för en bra lön
    • : Att vara doktorand är en avancerad utbildning men ändå får man låg lön?
    • : Att studera i en fjärdedel av sitt liv eller mer men ändå inte få mycket tillbaka bara kunskap och jobb som inte ger lön. Så man måste jobba långt in i sitt liv. Men tjänar man bra så kan man vara med sin familj och tillexempel åka på resor med sina barn?
    • Liselotte : Du har rätt att ha de tankar och åsikter som du har. Du är idag "bara" 14 år och hur du tänker och vad du prioriterar i livet kan förändras mycket. Om du t.ex skriver dagbok idag och kommer att läsa det du skriver idag - om fem år, kommer du knappt tro dina ögon: så mycket förändras man på några få år, när man är ung. Det är bra att du är nyfiken och tänker mycket på olika yrken och gör planer för framtiden. Dock är det också så att det inte går att i detalj planera för all framtid. Mycket kan förändras: både dina intressen och omgivningen. Det kan bli helt nya villkor på arbetsmarknaden om några år. Idag kan du kika på olika yrken; olika utbilndingar som finns idag och fundera på vad du vill IDAG... men ännu är du för ung för att fatta livsavgörande beslut.
    • : Jag har nästan 100 frågor o känner mig orolig varje dag för jag vill bli annorlundare än andra. Jag vill leva ett gott liv. Varje dag känner jag att jag ska misslyclas o livet är slut för mig. Hur ska jag göra för att uppfylla mina mål. Jag beskrev vad jag älskar och att för lig är hög lön viktigt. Är det utbildning som är vägen dit?
    • : Kan man som en smart forskare i ett stort företag Kan ägaren tex säga att för allt goda arbete du gjort får du gå upp i rang eller vad det heter? Tex delägare. Ksk inte så stort men ni fattar. Där man får hög lön men ändå forskar med det som e roligt?
    • Liselotte : Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oliver,

    det är lång utbildning som leder till att man kan bli forskare; det tar ca 10 år Efter gymnasiet att kunna komma så långt att man kan börja "titulera sig" som forskare;då är man ca 30 år gammal... och det finns tyvärr inga garantier. Det är hård konkurrens om doktorandtjänster, trots att de ger ganska "låg lön" (konkurrensen beror på att man får möjlighet att studera utan att ta lån från CSN och under sina studier kan ändå försörja sig ... ). Man blir forskare i 99,99% av fallen för att man "törstar efter kunskap" och inte för att man vill bli rik.
    Det finns annars många olika sätt att ha "ett rikt liv" på. T.ex kan man satsa på att ha låga utgifter; då behöver man inte ha höga inkomster för att känna sig rik.

    Du vill jobba inom Naturvetenskap, skriver du och jag undrar Varför? Är det för att du gillar naturämnena eller för att du tror att de jobben ger möjlighet till hög lön?
    Det finns annars andra jobb som brukar vara högtavlönade, t.ex Nationalekonom. Varför inte satsa på kunskapsområde Ekonomi? Kika gärna på Ekonomiyrken>>.

    Liselotte
    • : Nej? Jag har alltid älskat naturen. Det är allt jag är facinerad av. Jag läser skitmkt om natur o rymden. Jag kan jättemkt om rumden. Tex. Tid o rum. Men jag hill även tjäna mkt pengar. Annars dår jag väl ta ett job som är tråkigt o betalar bra. Tex Hjärnkirurg eller plastikkirurg eller tillomed narkosläkare
    • Liselotte : Bra att du vet vad du vill. Lycka till! Vi håller tummarna! ha nu en trevlig helg och gör ngt. roligt! :)