Sam

    Hej! Jag har bara gått gymnasiet och det jag undrar är… är det verkligen möjligt få INGET JOBB inom IT med bara gymnasieutbildning? Min lärare skrev till mig att det är jättesvårt få praktikplatser (från gymnasiet) och då undrar jag… om det är svårt för de som går på gymnasiet, hur kommer det bli för de som börjar jobba? Eller alltså vill jobba? Har skickat massor med cv tyvärr alla tackade Nej! Hur kan jag göra? Jag blev faktisk antagen till en yrkeshögskolan tyvärr efter några veckor tackade jag nej, det går inte! Jag har blivit opererat för en hjärntumör och det har påverkat mig jättemycket! Har svårt med tex komma ihåg saker, svårt att lära mig nya saker och mycket mer. Hoppas ni har nån chans för jobb inom IT att ge mig. Tack! Mvh Sam

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sam,
    jag förstår att du befinner dig i en svår situation. Men FRåGA SYV (alltså den här webbsida) är endast ett öppet forum för frågor om yrken och studier, vi har inga jobb att ge till någon, vi förmedlar inga jobb och vi anställer inte själva heller, så jag måste tyvärr säga att om du är ute att vi ska "ge dig ett jobb" så kan vi inte göra det. FRåGA SYV är inte Arbetsförmedlingen. I och för sig så "ger" inte Arbetsförmedlingen inte heller några jobb till jobbsökande men de stödjer jobbsökande med olika åtgärder. Du nämner t.ex praktik i din fråga. Du skriver att din lärare från gymnasiet påstår att det är svårt att få praktikplatser men det är en helt annan "femma": praktik som ingår i en utbildning är inte alls detsamma som att man ska jobba gratis. På praktiken som ingår i en utbildning har man handledare på en arbetsplats och en annan handledare/lärare på skolan som "övervakar" hur praktiken går, besöker på praktikplatsen och tanken är att hen som går på praktik ska lära sig saker, och inte att hen ska jobba gratis. Varför det kan vara svårt att få praktikplatserna om praktik ingår i en utbildning är bland annat för att hen som ska handleda på en arbetsplats ska genomgå en handledarutbildning (det kan ställas sådana krav), hen ska också själv ha relevant utbildning och ha både tid, tålamod och engagemang att lägga på en studerande för att lära honom/henne saker på en arbetsplats.
    Jag undrar en sak: du kom in på en yrkeshögskoleutbildning men hoppade av för att det "går inte". Var det för svårt? eller vad är det som inte "går"?
    Du får också gärna läsa svar på frågan som finns på https://www.fragasyv.se/fragor/letar-efter-jobb-inom-it - jag håller nämligen med Studie- och yrkesvägledare Liselotte som gav rådet att vända sig till Arbetsförmedlingen för stöd och hjälp och bland annat undersöka om du har rätt till Lönebidraget, vilket skulle göra det billigare för arbetsgivare att anställa dig och då har du en fördel i konkurrensen om jobben!

    • Sam : Hoppade av utbildningen pga jag har blivit opererat för en hjärntumör år 2014, det har påverkat mig genom att sömnad på lektioner, håller inte vaken… svårt att minnas
    • Milla : Men om du fortfarande har liknande hälsoproblem som gjorde att du hoppade av utbildningen, hur ska du då klara av att jobba? Att jobba är garanterat tuffare än att plugga.