Elev

    Vad finns det för olika jobb om man vill arbeta med ämnet mobbning? Vet att det finns kurator osv. som stödjer, men tänker om det finns andra jobb också? Vilka utbildningar skulle ni rekomendera? Vilka arbetsplatser finns för arbete med mobbning?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,

    vilken intressant fråga! Och Viktig fråga också!
    Jag kan tänka mig att det skulle behövas på Varje Arbetsplats eller nästan på varje arbetsplats - för att ta tag i problemen med mobbning redan Innan de eventuellt uppstår, men det finns ju inte resurser till det, tyvärr.
    Du nämner själv Kurator som ett yrke som jobbar bl.a mot mobbning;

    jag tänker på Skolkurator också, även på andra "skolyrken" - som lärare, rektor, skolvärd/värdinna; studiecoacher, elevassistenter - alltså alla som jobbar inom skolans värld.
    Fler yrken som mer än andra brukar vara involverade om mobbnings-problematiken uppstår:
    Psykolog
    Psykologisk coach
    Samtalsterapeut
    Beteendevetare
    Personalvetare
    Personalansvarig
    Personalchef
    och
    Enneagramkonsult