Sanna
    Hej!

    Jag är ute efter ett jobb man tjänar bra på, vet inte vad jag vill göra så om jag skulle kunna få exempel på jobb med bra ingångslön eller i alla fall bra löneutveckling skulle jag i alla fall kunna utgå från det.

    Jag har grundläggande behörighet + matte B & naturkunskap B.

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Sanna,
    de högsta ingångslönerna på "vanliga jobb" har Tandläkare och Nationalekonomer.
    Sedan är det Läkare, Civilingenjör och enheteschefer inom Staten och kommunerna - som hamnar lite längre ner på listan.
    "Egen företagare" som är lite vid sidan av: här beror allt på hur ditt företa går. Går företaget bra, kan du bestämma din egen lön, kika in på http://www.framtid.se/profession/egen-foretagare/ och få lite tips här: http://www.framtid.se/starta-eget-tips-fran-bazaren/

    Du kan titta igenom alla yrken på http://www.framtid.se/professions/ och se om du "fastnar för " ngt.

    Utifrån din nuvarande behörighet (Grundläggande + Naturkurnskap B) så tänker jag på Sjuksköterska eller Röntgensjuksköterska. Behörighet till de utbildningarna är Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Du borde ha betyg i SamA men hur är det med MatteB?
    Varför "föreslår" jag sjuksköterska - för att det är OK ingångslön + att om man jobbar kväll/natt och helger, vilket sjuksköterskor ofta gör - får man extra tillägg till lönen. Sedan finns det utvecklingsmöjligheter: du kan läsa vidare och bli Barnmorska eller Specialistsjuksköterska.
    Var utbildningarna finns se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/sjukskoterska-198

    Sedan tänker jag även på utbildningar som finns inom Yrkeshögskolan. Alla de som startar i år eller nästa år kan du se på http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2015-01-01%3A2015-05-30&Education.range%5B%5D=2015-06-01%3A2015-12-31&Education.range%5B%5D=2016-01-01%3A2016-05-30&Education.range%5B%5D=2016-06-01%3A2016-12-31&Education.length=&Education.available_slots=0 jag fick fram 729 stycken.
    Yrkeshögskoleutbidlninen får lov att starta bara i fall prognosen görs att behovet på arbetsmarknaden är stor och det är mycket goda chanser att få jobb just inom det yrket. Se om du hittar ngt. intressant där. Vet ej var du bor, om du kan flytta eller vilken bransch du är intresserad av i första hand - därför är det omöjligt att ge mer precisa tips.

    Sedan tänker jag också på Rektor/skolledare som har ganska höga löner. Det är lite längre utbildning än till sjuksköterska - man måste först bli lärare - 4 år (eller förskolelärare, 3,5 år se på http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor/omrade/forskollarare-279). Man kan söka rektorstjänst direkt när man får sin lärarlegitimation, men det är mer troligt man får bli rektor (eller till att börja med Biträdande rektor, kanske) om man har jobbar i några år som lärare först. Det är stort ansvar och väldigt mycket hårt arbete för att vara rektor men det är "bra betalt".

    Nu hoppas jag du fick lite tips och ngt. att fundera lite på. Återkom sen i fall du har fler frågor eller vill samråda med oss om ngt. specifikt yrke.
    MVH Mikael SYV
    • : Jag kan tänka mig att jobba med människor men inte riktigt så nära som sjuksköterska å sånt tror jag.. Finns det någon specifik utbildning inom entreprenörskap ifall man skulle vilja starta eget? Jag är flexibel när det kommer till utbildningsort, men mest sugen på Stockholm eller Göteborg. Men jag vill gärna ha alla förslag jag kan få, oavsett studieort! Och jag har Matte B också. Lärare/rektor skulle kanske vara kul men det låter som en lång utbildning…
    • : När det gäller bransch är jag öppen för det mesta förresten :)
    • Anna : Jag skriver ett nytt svar till dig nu! *L* :-)
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sanna,
    så roligt att du vill studera och satsa på en karriär!
    Du skriver att du är öppen för det mesta och är flexibel angående utbildningsort och bransch! Det är jättebra! Då har man många olika möjligheter.

    Vad gäller Lärare/rektor så är den kortaste vägen via Förskolelärarutbildnignen som är 3,5 år och brist på förskolelärare är stor. Man kan då börja jobba som förskolelärare och söka jobb som rektor för Förskoleverksamhet och/eller på en lågstadieskola och kanske t o m på en grundskola 1-9 åk direkt efter utbildningen. Då det än så länge inte är obligatoriskt att ha något mer än lärare/förskolelärare utbildning för att kunna få jobb som rektor. Det finns givetvis inte några garantier att du får jobb som rektor.
    Det finns inga garantier att få jobb över huvudet taget - i alla fall inte i Sverige, som det ser ut just nu.

    Du frågar efter utbildning i Entreprenörskap och ja! det finns kurser på gymnasienivå som heter "Entreprenörskap" och "Entreprenörskap & företagande" och man läser de båda på heltid på 10 veckor eller på halvtid under en termin (20 veckor). Se på komvux (vuxenutbildningen) i den kommunen där du är folkbokförd. Om du uppger i vilken kommun du är skriven, kan jag försöka hitta info- åt dig, men annars så letar du på kommunens hemsida efter KomVux eller Vuxenutbildningen & ser när ansökningsperiod är och vilka kurser som finns att söka.

    Även Arbetsförmedlingen kan erbjuda kurser i att starta eget. I första hand satsar AF på de långtidsarbetslösa, dvs om man har varit inskriven under längre tid och inte haft någon praktik eller gått någon kurs via AF tidigare, men alla kan fråga på AF & alla kan skriva in sig på AF (även om man har arbete så kanske man "riskerar att bli arbetslös" eller så skriver man in sig som "ombytessökande" dvs man bill Byta jobb). Är man inskriven på AF (och alla får lov att skriva in sig, förutom om man är över 65 år gammal) så har man rätt att fråga om Starta-eget kurs. Svårt att svara på om AF i din stad kan erbjuda det men det är i alla fall värt att fråga.
    Som sagt, finns det inte något "få jobb garanti" och man måste därför - hur som helst - chansa:
    antingen så tittar man på prognoser (t.ex. fackförbundet SACO har i november av 2014 gjort prognos som visar hur arbetsmarknaden ser ut om fem år. Störst chans att få jobb direkt efter en högskoleutbildning kommer du att ha om du satsar på att bli Inredningsarkitekt, Skolledare eller Grundskolelärare för åk1 - åk6. De som kommer att ha det fortsatt tufft vad det gäller att få jobb är Kulturarbetare & Samhällsvetare.);
    - eller så satsar man för ngt som man "brinner för" eller är jätteduktig på ... eller av någon anledning bara VILL! VILL! VILL! göra;
    - eller så söker man allt möjligt överallt där man bara kan... och ser vad man får och väljer sedan av det och hoppas att man kommer att trivas med det.
    Kika gärna in på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/efter-gymnasiet
    där finns det ganska bra förklarat vad som finns att söka på olika ställen.
    Jag tycker det är bra att söka olika saker samtidigt, men man bör givetvis inte söka ngt. som man inte kan tänka sig att göra (det är ju meningslöst) men allt som man KAN TÄNKA SIG att göra, bör man söka - tycker jag och se vart man kommer in och sedan väljer man i fall man fick flera "träffar" på en gång.
    Ett jobb kan man sluta på. En utbildning kan man hoppa av - i fall man känner att det blev fel. Det är bättre så än att inte testa. Det är i alla fall vad jag personligen tycker och råder dig därför att göra det.

    Hör av dig igen i fall du vill diskutera mera!
    Vänligaste hälsningar
    >Anna SYV