Ddaedy
    Hej snälla jag behöver hjälp. Jag går i nian o ska söka gymnasiet men jag har bara D i matte men A och B i no och teknik ämnena kommer jag att lyckas få ett jobb med cirka 40 000kr/mån utan matte men med No kunskapen eller borde jag ta samhällsinrikning? :(

    3 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, bra om du kan försöka höja mattebetyg och det finns hjälp att få gratis på www.mattecentrum.se ; undrar vad du vill jobba som? Högt lön är det svårt att garantera, oavsett utbildning för att utbildningen i sig levererar inte någon inkomst. Man kan ha utbildning och vara arbetslös och ha låga eller inga inkomster. Man kan också starta ett företag även utan utbildning och ha höga inkomster som egen företagare. Utbildning och lön inte har direkt samband med varandra, men det är sant att sannolikheten är större att ha högre lön om man har längre utbildning i teknik, ekonomi eller inom medicin. Rektor på en skola har ca 40 tusen i månadslön och för att kunna få rektorstjänst, bör man ha lärarutbildning i valfria ämnen. Du kan då t.ex satsa på att bli lärare i NO ämnena och sedan söka rektorstjänst. Annars så är det oftast både NO och matte som krävs- t.ex till läkare, tandläkare, ingenjör eller biomed.analytiker. Är det ngt yrke som du vill satsa på? Om du ännu inte vet, försök läsa matte lite extra och välj gymnasieprogram utifrån det som känns roligt att läsa. Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • : Jag vill bli pilot men jag är rädd för att klara matten till en D nivå bara och då har jag misslyckats :/
    • : Vad ska jag göra ?
    • Mikael : Pilot måste förutom matte, fysik och andra godkända betyg, även klara medicinska och psykologiska krav, därför är det bra att ha "plan B" om man vill bli pilot - i fall hälsa visar sig vara under de kraven som ställs:fullt frisk! Med vänlig hälsning, mikael
    • : Något annat jag ville bli är tandläkare hur är det med det?? :)?
    • Mikael : Undrar du om behörighet eller om lön? :-)
    • : Behörighet :) men dock så är matte ett problem kan jag få ett jobb med bra lön med D i matte fast A i no ämnena
    • Milla : Tips till dig: du får oftast svar mycket snabbare om du skriver en ny fråga för att vi ser nya frågor först och börjar svara på dem och att titta efter om det kom någon ny kommentar - kommer tyvärr i andra hand. Men nu såg jag din kommentar och kommer att skriva ett nytt svar till dig, kommen inom kort. *L* Milla SYV på Fragasyv.se
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ddaedy! Behörighet till tandläkare är Grundläggande behörighet (som alltid behövs till ALLA högskoleutbildningar) + Fysik 2, Kemi 2, biologi 2 samt Matematik 4 (det är, således, samma behörighet till följande utbildningar: Tandläkare. Läkare, Veterinär och Marinbiolog).
    Det är dessutom mycket hårt konkurrens om platser på Tandläkarutbildningar i Sverige - så det gäller att i princip ha alla A-betyg i alla gymnasiekurser men det räcker oftast inte med det, utan man måste även ha - i alla fall - några meritpoäng.
    Du kan läsa om Meritpoäng - en kort text där vi valde att nämna det som verkligen är viktigt att veta - och vi hoppas att det blev en bra förklarande text på följande sida - http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Behörighet till några högskoleutbildningar kan du se på http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola
    och jag ser att du redan fick tips om www.mattecentrum.se där de på www.matteboken.se har lagt upp alla mattekurserna för repetition och självstudier. Vi kan varmt rekommendera att använda sig av Mattecentrum och Matteboken.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Återkom gärna om du har andra frågor!
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla SYV på Fragasyv.se
    Studie- och yrkesvägledare
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ddaedy! Behörighet till tandläkare är Grundläggande behörighet (som alltid behövs till ALLA högskoleutbildningar) + Fysik 2, Kemi 2, biologi 2 samt Matematik 4 (det är, således, samma behörighet till följande utbildningar: Tandläkare. Läkare, Veterinär och Marinbiolog).
    Det är dessutom mycket hårt konkurrens om platser på Tandläkarutbildningar i Sverige - så det gäller att i princip ha alla A-betyg i alla gymnasiekurser men det räcker oftast inte med det, utan man måste även ha - i alla fall - några meritpoäng.
    Du kan läsa om Meritpoäng - en kort text där vi valde att nämna det som verkligen är viktigt att veta - och vi hoppas att det blev en bra förklarande text på följande sida - http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Behörighet till några högskoleutbildningar kan du se på http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola
    och jag ser att du redan fick tips om www.mattecentrum.se där de på www.matteboken.se har lagt upp alla mattekurserna för repetition och självstudier. Vi kan varmt rekommendera att använda sig av Mattecentrum och Matteboken.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Återkom gärna om du har andra frågor!
    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla SYV på Fragasyv.se
    Studie- och yrkesvägledare