Sam

    Hej! Jag har slutat gymnasiet och det jag undrar över är om det är möjligt att få ett jobb inom IT efter plugg på gymnasiet. Har gått el och energiprogrammet inriktning dator och kommunikationsteknik. Annars vilken är den bästa sätt för att kunna jobba inom IT? Krävs det vidare utbildningar eller? Tack

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sam,

    det finns väldigt många olika yrken inom IT. De flesta av de yrken är i Sverige icke-reglerade, alltså bestämmer varje arbetsgivare själv vilken utbildning som önskas eller krävs. På Framtid.se/yrken/data-it får du läsa om cirka 65 yrken inom område DATA-IT.

    Du får söka alla jobb som du vill ha och där du tror du har en chans att få jobbet. Utbildningar inom IT finns på eftergymnasial nivå i olika skolformer, bland annat inom yrkeshögskola. Du får gärna söka jobb med samtidigt också söka till flera olika (t o m till Många olika) utbildningar. Varför jag nämner just specifikt yrkeshögskoleutbildningar? Jo, för att de är kortare än högskole-universitetsutbildningar och mer praktiska och mycket inriktade på arbetsmarknadens behov. Yrkeshögskola uppvisar extremt bra resultat vad gäller ge jobb direkt efter utbildningen och t o m under sista tiden på utbildningen får många jobb och ibland t o m uppmanas av arbetsgivare att hoppa av utbildningen och jobba heltid och övertid. Vi rekommenderar dock att genomföra hela utbildningen och om man får jobb innan man tar ut examen, så kan man försöka kombinera studier med arbete (t.ex jobba på deltid fram till dess att man tar ut examen och sedan jobba på heltid).
    Du får gärna kika på några exempel på Yrkeshögskoleutbildningar, snabblänkarna finns nedan:
    yhguiden.se/utbildning/edugrade/javautvecklare
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/javautvecklare
    yhguiden.se/utbildning/it-hogskolan/it-sakerhetstestare
    yhguiden.se/utbildning/agstu-ab-arbete-genom-studier/fpga-systemutvecklare
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/it-sakerhetstekniker
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/webbutvecklare-inom-net-ec-karlstad-distans
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/technical-account-manager
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/programutvecklare-java-nackademin-distans
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/data-center-technician-engineer
    yhguiden.se/utbildning/kyh/applikationsutvecklare-mobila-enheter
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare
    yhguiden.se/utbildning/kyh/net-developer

    Liselotte