Gamze

    Hej! Jag går just nu mitt sista år på gymnasiet och ska förhoppningsvis börja plugga på universitet i höst. Kan man jobba som civilingenjör-industriell ekonomi i Turkiet efter att ha läst det på universitetet i Sverige?

    • Ludmila : Det är en jättebra fråga att ställa till de arbetsgivare i Turkiet för vilka du vill jobba sen. Sverige kan ju inte bestämma vad turkiska arbetsgivare tycker om svenska utbildningar. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Civilingenjörsprogrammen är femåriga; så det tar lång tid innan du blir klar med den utbildningen. Och vad händer på arbetsmarknaden (i Sverige, i Turkiet eller i ngt annat land) om fem år är det ju egentligen ingen som vet.
    Generellt sett, brukar svenska utbildningar vara högt värderade i alla länder, men vilka regler som Turkiet (om fem år) har ang. söka jobb med utländsk utbildning som civilingenjör, kan ingen veta idag men du får gärna fråga de Turkiska myndigheter ang. arbetstillstånd och reglerna kring hur det är idag och om de känner till några förändringar som de kommer införa i framtiden.
    Vänligen och lycka till!
    ANNA