magnus
    Hej jag går mitt sista år i ekonomiprogrammet och mitt plan har varit att plugga vidare men nu så har jag blivit intresserad av bygg och min fråga är kan jag jobba inom bygg fastän jag går i ekonomiprogrammet? kan man ta nån slags utbildning så att man får kunskap och färdigheter inom bygg.

    tack i förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Magnus, det finns väldigt många oiika yrken inom "bygg"; även bygglovshandläggare>>> och arkitekt>> är ju också "yrken inom bygg".  Och det är krävs givetvis väldigt många olika utbilndingar till de olika yrken.
    Det finns alltså inte "en utbildning för att jobba på bygget" utan det finns många olika yrken och olika utbildningar som leder till de olika yrken/jobben.

    Allmänt sett, så är det många ggr svårt att få yrkesutbilnding på komvux, om man redan sedan innan har "gymnasiekompetens" - för att komvux är tvungna att prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund".
    Så´, om den utbildning som du skulle behöva, finns inom komvux - kan det bli svårt.
    Betydligt lättare för dig borde det vara om "din utbildning" finns inom t.ex Yrkeshögskolan - ex. om du vill läsa på >>en yh-utbildning till Energitekniker-byggnader; till byggprojektör-BIM>>; eller >>yh-utbildning till byggnadsingenjör Kalkyl & Inköp.

    Liselotte