magnus
    hej jag går i ekonomi programmet andra året och nu så vill jag jobba i framtiden inom bygg men eftersom jag inte går på bygg programmet finns det nån utbildning för bygg efter gymnasiet

    kan jag få jobb inom bygg även fast jag går ekonomi?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus, det finns många olika jobba inom bygg.

    Om du tänker på byggnadsarbetare >>> som t.ex murare >> eller takläggare>> - så är det yrkesutbildning på gymnasial nivå man behöver ha;
    men om du tänker på byggarbetsledare>>, kalkylator>> eller byggnadskonstruktör>> - då är det utbilnding på Eftergymnasial nivå man behöver ha och de finns både på högskolor och på yrkeshögskolor.

    Utan någon som helst utbinding inom bygg skulle man kanske (vid hög konjunktur och med mycket tur) få jobb som Grovarbetare eller så kan man kanske få städa "bodar"*- det är de vagnar där byggnadsarbetare byter om och äter lunch i, när de jobbar.

    _____
    * - städjobb är det ofta via en städfirma, dvs byggarbetsplatsen anställer vanligtvis inte själva en viss städare, utan de har kontrakt med en firma som kan skicka ut samma eller olika personer varje dag för att städa "bygg-bodar".

    Byggbranschen är mycket konjunktur-känslig, vilket betyger att den "skriker efter folk" i några månader och sedan sägs många upp... och det är "sist in - först ut" men även mycket duktiga och erfarna byggnadsarbetare kan "åka ut" och bli arbetslösa under en period, men vanligtvis blir man efter kort tid återanställd på samma eller på ett annat bygg-företag (om man har rätt utbilnding och är duktig).

    Utan utbilnding inom rätt bransch och utan arbetslivserfarenhet - är det överlag svårt att få jobb. Mycket beror på hur duktig man är, men också beror det på tur (att "dyka upp på rätt plats" vid rätt tidpunkt och/eller att ha de rätta kontakterna).

    Vänligen

    Julia syv