Alexander

    Jag går mitt andra år på samsam just nu och börjar ångra mitt val och vill jobba nått inom bygg och anläggning istället. Vill dock inte byta linje, hur ska man göra efter gymnasiet då?

    2 Svar

    Daniel SYV

    Hej Alexander!
    Det finns många olika yrken inom bygg och anläggning. På Framtid.se/yrken/bygg-anlaggning hittar du cirka 70 st. olika yrken inom Bygg- och anläggning. Vilket/vilka yrken har du tänkt dig att du vill jobba inom?
    Du får gärna titta på yrkeshögskoleutbildningar inom Bygg-, anläggning / fastighet: se listan på utb. på yhguiden.se/resultat?Education

    Hälsingar
    D:

    • : Bara bygg och anläggning generellt. Går jag bygg och anläggning på gymnasiet skulle jag ju kunna jobba direkt men kan ju inte gö det nu. Annars var det väl snickare eller nått i den stilen jag tänkte med.
    • Anna : Kika gärna på mitt svar där jag länkar till info om olika snickar-yrken. Det finns ingen garanti på att kunna utbilda sig till snickare om du får utbildning från sam-sam... för att utbildningar till snickare ligger på gymnasial nivå och med redan en färdig gymnasial utbildning blir man väldigt lågt prioriterad på komvux. Man ska ha mycket tur för att kunna bli antagen till yrkesutbildning på komvux, om man söker med gymnasiekompetens "i bagaget". Det säkraste är att du söker till Bygg- och anläggningsprogrammet på gymnasiet till nästa höst.