Ronja
    Hej!

    Jag är nu halvvägs genom min kandidatutbildning i ekonomi. Jag är intresserad av ekonomi men har alltid haft ett intresse för HR och personalfrågor också (då detta eventuellt kan vara något som passar min personlighet bättre gällande typ av arbete). Jag undrar om det är en relativt lätt väg att börja med personalfrågor med en ekonomiutbildning i grunden eller om det är viktigt att ha en HR-utbildning också för att komma in på den arbetsmarknaden? Vill inte hoppa av min utbildning för jag har ändå delar av den som jag tycker om, men vet inte om det är det jag kommer vilja jobba med i framtiden.

    Tack så mycket på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca;

    det finns HR-personer eller "personalare" (som de kan kallas i folkmun), t.ex HR-specialister, som i grunden är utbildade ekonomer; om du kompletterar din utbildning med kurser i Arbetsrätt ( i första hand) och helst även i psykologi (företrädesvis i arbets- och/eller grupppsykologi och konflikthantering) + det är fördelaktigt om du lär dig även något eller några lönehanteringssystem (dock detta kan vara svårt att råda inom då det finns rätt många olika, men många säger att om man kan ett lönehanteringssystem då är det mycket lättare att lära sig de andra).
    Ännu en framkomlig väg kan vara att försöka genom en Praktikplats "få in foten" in på personalavdelningen.

    • : Tack för svar! När det gäller psykologin är det då bäst att komplettera med ett flertal kurser för att få en chans på arbetsmarknaden eller kan en grundkurs räcka?
    • Milla : All kunskap inom psykologi är en fördel. Vad gäller få jobb inom HR är vår erfarenhet följande: företrädesvis i arbets- och/eller grupppsykologi och konflikthantering är det som arbetsgivare brukar efterfråga.
    • : Tack för svar!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer