Emelie
    Hejsan jag undrar om jag som läser fristående kurser dels har en chans mot personer som gått ett personalvetarprogram, och vilka kurser som värdesätts om man vill jobba inom Hr, exempelvis Hr specialist?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    yrken inom ditt område är ej "reglerade yrken" och det betyder att arbetsgivare får fritt bestämma vem de anställer. Därför är det svårt att veta vilken utbildning är "bättre" att skaffa sig.
    Personalvetarprogram sätts ihop av de sakkunniga på så sätt att de ger både god teoretisk grund men också de aktuella praktiska kunskaper och de utbildningsansvariga och lärare på programmen försöker se till att deras studerande blir så anställningsbara som möjligt. När du själv sätter ihop din egen utbildning, är det upp till dig - att söka de kurser som du vill läsa eller han möjlighet att komma in på...
    De råd jag kan ge är - antingen att du försöker "härma" (efterlikna) ngt. av personalvetarprogram, dvs söker samma eller liknande kurser som ingår i ett sådant program
    eller
    att du samråder med studievägledare på utbildningar inom det fältet som du utbildar dig inom...
    eller att du litar på mina råd och det svaret som jag fick från en sakkunnig på området för ett par månader sedan som löd så här: ARBETSRÄTT, arbetsplats-psykologi och konflikthantering, gruppdynamik och företagsekonomi - är de områden inom vilka arbetsgivare önskar att man har kunskaper när man söker jobb som HR-specialist >>.

    Vänligen
    Julia syv