Linda
    Hej! Jag skulle vilja jobba inom kriminalvården som kriminalvårdare/ psykolog på en anstalt, är samhällsvetenskapliga programmet inriktning beteende en bra linje då? Måste man plugga vidare på universitet för att bli det?

    1 Svar

    Ludmila SYV på FrågaSYV
    Hej, Linda! Du undrar om Samhällsvet.programmet med inriktning Beteende är en "bra linje" för dig som planerar att jobba som kriminalvårdare/psykolog på en anstalt.

    Om du vill jobba som psykolog, måste du söka Psykologutbildning på högskola/Universitet, som är på 5 år.
    För att bli behörig till Psykologutbildning måste man ha Grundläggande behörighet till högskolestudier samt Särskild behörighet, bestående av Matematik 2a (alternativt matematik 2b alternativt matematik 2c) och samhällskunskap 1b (alternativt 1a1 + 1a2).
    De ovan nämnda kurserna ingår I Samhällsvetenskapliga programmet & det är därför "en bra linje", dvs du får rätt behörighet om du går den linjen.

    För att arbeta som kriminalvårdare ska man ha gymnasieutbildning och sedan söker man anställning som Kriminalvårdare.
    För samtliga nyanställda kriminalvårdare påbörjas anställningen med en betald grundutbildning på 20 veckor (d v s man får lön under utbildningen). Den omfattar tre delar; central introduktion, praktik och kriminalvårdsspecifik utbildning.

    Du kan söka utbildning till Psykolog och anställning som Kriminalvårdare samtidigt /under din sista termin på gymnasiet/ och välja sedan - I fall du både kommer in på psykologutb. och får en anställning.

    Det är bra att ha I åtanke att det är ganska höga antagningspoäng till Psykologutbildning, därför måste man sträva efter höga betyg I samtliga gymnasiala kurser. Ett annat sätt att konkurrera om en plats på en högskoleutb. är att göra HÖGSKOLEPROVET.

    Du kan samtidigt som du söker Psykologutbildning & anställning som Kriminalvårdare, även söka andra eftergymnasiala utbildningar, som t.ex. Skötare/Stödpedagog, läs mer på http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-stodpedagog

    Trevlig midsommar & lycka till med dina studier!
    Ludmila, SYV