Frida

    Hej! Jag har klickat mig runt mellan massa olika typer av utbildningar för universitet/högskolor. Idag hittade jag en utbildning som är en kandidatutbildning inom mångfaldsstudier, och min fråga är nu: vad kan jag jobba inom detta? Alltså med denna utbildning i grunden. Jag vill jobba med barn och ungdomar som har en viss nedsättning/svårighet, inte just funktionsnedsättning. Kan handla om att jobba med barn/unga som har missbruk eller ADHD/ADD etc. men också med barn som kan ha viss funktionsnedsättning. Innan har jag varit helt inne på Socionomprogrammet, men då jag inte tror mina betyg räcker till så har jag försökt fundera och komma på ett annat sätt att ändå kunna jobba med det jag vill. Har ni förslag på vilken utbildning som är bra att ha i grunden för att söka jobb som dessa? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Angelica!
    Du skriver att du "vill jobba med barn och ungdomar som har en viss nedsättning/svårighet" men jag tänker på att man kan Jobba på många Olika sätt:
    är det behandlingar? medicinsk behandling eller samtalsterapi?
    är det med undervisning? som speciallärare?
    är det med att ordna fritids-aktiviteter? som fritidsledare?
    är det med administration/Myndighetsutövning? alltså, att besluta vilka åtgärder de har rätt till och så utförs de åtgärder sen av andra?

    Titta på utbildningar inom yrkeshögskola och på lärarutbildningar.
    Inom yrkeshögskola finns t.ex de här utbildningar att söka:
    utbildning/campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping
    uddevalla-vuxenutbildning/stoedpedagog-inriktning-funktion
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/stodpedagog
    yhguiden.se/utbildning/campus-nykoping/stodpedagog

    Jag tänker på Lärar-yrken (finns många olika läraryrken); i varje "vanli klass" finns det några barn eller ungdomar mes funktionsvariationer på olika sätt; jag tror inte det finns ngn svensk klass som saknar elever med funktionsvariationer. Kika därför gärna även på yrke/speciallärare