samuel
    Ifall jag tar teknik med inriktningen samhällsbyggande och miljö eller produktions -och medieteknik, kan jag då läsa medicin i universitet för att bli doktor eller kirurg?
    Tack!
    • : Hej! För läkare (som man först utbildar sig till) måste man ha grundläggande behörighet + Fysik 2 + Biologi 2 + Kemi 2 + Matematik 4. Om du läser alla dessa kurser på ditt program eller har lagt till de så är du behörig till programmet. Alt. kan du läsa komvux eller basår efter gymnasium. Vänta tills du fått svar från SYV, de kanske vill tillägga något! MVH,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Samuel!
    Brendan har alldeles rätt. Läs kommentar till din fråga.

    Alla de kurser som krävs för att bli behörig till Läkarprogrammet på högskolenivå i Sverige - ingår enbart i Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap. På Teknik kan det ev bli möjligt att bli behörig med de rätta tilläggskurserna. Det är i så fall inriktning Teknikvetenskap som du bör välja (som mest liknar NA, natur).

    Annars så finns det möjlighet att komplettera efter gymnasiet - på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår eller termin på högskolenivå.

    Bästa hälsningar
    ANNA