Hej Samuel,

    det finns många olika yrken som jobbar med bilar, på olika sätt. Ska man jobba med bilar, är det mycket bra att ha körkort. Det är i dagens Sverige dyrt att ta körkort och man måste vara 18 år gammal men på gymnasiet, på Fordon- och Transportprogrammet>>kan man få körkort för flera olika sortens fordon, inte bara för personbil, utan även lastbil och buss. Det finns inget garanti att man får körkort på FT, inriktning Transport>>, men möjlighet ges att göra det.

    Om yrket Bilförsäljare>> och andra yrken som har med bilar att göra (och även yrken som inte har med bilar att göra) kan du läsa på www.framtid.se

    Det programmet på gymnasiet, SA, som du kom in på är högskoleförberedande, dvs man lär sig inget yrke. Man får gymnasiekompetens och möjlighet att läsa vidare - på högskola/universitet eller på en yrkeshögskola.

    För att bli "chef för Volvo" behöver man bra kunskaper i ekonomi och marknadsföring i första hand; i andra hand - hur man hanterar personlal (i psykologisk mening och i juridisk mening)  och om bilar - i tredje hand. Det är givetvis bra att ha kunskap  om bilar, men det inte det viktigaste eller avgörande. Chefen har anställda "under sig" som har detaljkunskaper bland annat om bilar. Chefen ska styra verksamhet "på ett övergripande sätt" och detaljkunskap i hur bilmotor funkar kan hen klara sig utan. Även körkort är inte ett krav. Chefen kan åka buss eller anlita en privat chaufför.

    Så frågan är om du vill jobba med bilar på ett praktiskt sätt eller bli Företagsledare>>

    Det är abslut inte fel att lära sig köra bil och mecka med bilar, men det är inte det viktigast i fall man vill bli VD>>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till med dina studier!

    ANNA