Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,

    du har en fråga om att få jobb som Ergonom >>. Det är i Sverige inte ett legitimationsyrke och därför finns det inte strikta krav på fem som kan få jobb som en ergonom. Arbetsgivaren bestämmer. Om du startar eget och skaffar dig betalande kunder, kan du jobba som ergonom med vilken utbildning du vill (tycker passar).
    Jag kan tänka mig att om företagshälsovård söker en ergonom då vill de i första hand anställa någon som både har relevant utbildning (i första hand utbildade arbetsterapeuter som även läste kurser i ergonomi eller har tidigare erfarenhet att jobba med ergonomiska frågor) och även arbetslivserfarenhet som ergonom. Finns det inte någon med de kvalifikationer, blir de tvungna att anställa någon annan av de som söker jobbet. Vilka dina konkurrenter om jobben som ergonom blir, vet ju ingen - det gäller att söka och att hoppas och hålla tummarna! Som legitimerad sjuksköterska är det inte uteslutet att bli anställd som ergonom.

    Det kan i vilket fall inte skada att läsa kurser i ergonomi - ex. www.kau.se/utbildning/program-och-kurser/kurser/MSGB36?occasion=29855 om man vill jobba som ergonom.

    Om du idag inte har någon högskoleutbildning och funderar på att skaffa dig en - och vill jobba som ergonom, då tycker jag att arbetsterapeutprogrammet eller fysioterapeutprogrammet passar bäst.

    Arbetsterapeut >> och fysioterapeut är yrken som klassar vanligtvis som "liknande yrken" om man pratar om yrket Ergonom.

    Hälsningar

    Mikael SYV