Sam
    Hej!
    Jag har börjat på folkhögskolan och det känns jättebra.
    Lärarna är jättesnälla och duktiga.
    Får inga pengar från CSN men istället får aktivitetsersättning från försäkringskassan, cirka 6900kr.

    Nu undrar jag, ifall jag vill tjäna något mer, kommer det bli problem med försäkringskassan? Ifall jag hittar ett enkelt jobb som kan passa mina studier?

    Tänkte tjäna någonting mer så jag kan spara ifall det kan behövas i framtiden..

    Kanske jobba som hundpromenader? Eller hjälpa till med målning eller annat?

    Självklart ifall jag hittar nån jobb tycker jag att den inte ska ta för mycket tid och stress, först kommer studier sen allt annat.

    Tack!
    //Sam

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sam!
    Du måste fråga FK (försäkringskassan). Det är en så pass viktigt fråga och som vi som är allmänna studie- och yrkesvägledare inte jobbar med, att jag törs inte säga någonting. Innan du lägger mycket tid och energi på att söka jobb, få svar från FK (helst skriftligt svar som du också sparar i fall det blir ett positivt svar) i fall du får jobba och behålla aktivitetsersättning. Det finns olika typer av aktivitetsersättningar (så vitt jag har hört...) och olika regler gäller för dem. Sedan kanske kan FK även bevilja undantag för just dig. Det kan inte vi på fråga syv svara på. Då det är FK som ansvarar för den frågan och fattar beslut - är mitt råd till dig att få svar från FK! Lycka till!
    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare