J
    Hej, vilka är möjligheterna om man vill jobba på distans efter att ha avlagt en examen som grundlärare åk 4-6? :-) Är jobbutsikterna goda?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Nej, jobbutsikterna är extremt begränsade i fall man vill undervisa på distans på grundskolenivå och speciellt mycket begränsade på låg- och mellanstadiet.
    Den skola som bedriver distansundervisning på grundskolenivå heter Sofia Distans
    och på sin hemsida http://www.sofiadistans.nu/arbetahososs.htm uppger dem att de inte har några lediga tjänster - just nu i alla fall. Du kan ta kontakt med skolan och fråga om hur stora chanser är att få jobba med undervisning på mellanstadiet på distans.
    På Komvux finns det distansundervisning mest på gymnasienivå. Kan finnas på högstadienivå (väldigt få kommuner erbjuder det och om det finns så är det i svenska, engelska och matematik i första hand), men jag har aldrig hört talas om distansundervisning på komvux på mellanstadienivå.
    Därför svarar jag att jag tror det blir väldigt svårt att få jobb som mellanstadielärare om man vill jobba på distans.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare