Max

    Hej! Mina planer är då att flytta till Gävle och hyra lägenhet antingen själv eller med någon och jobba samtidigt som jag går på gymnasium, Men jag är inte riktigt säker på vad just jag kan jobba som när jag gått ut 9an.

    Sen att jag MÅSTE tjäna nog för att kunna dela hyran då jag inte vill få mina föräldrar att betala det åt mig. Och även ha pengar över att ibland gå ut på stan o ha roligt.

    Finns det ens något sådant jobb åt en 15-16 åring så man tjänar så mycket eller är det bara o glömma det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    I Sverige får man jobba från det att man fyller 13 år, men det är svårt att få jobb när man är under 18 år, har inte körkort och har inte gymnasiekompetens men se gärna exempel på yrken som inte kräver hög utbildning på >>/gymnasiekompetensyrken

    Att tänka på: du är inte myndig än; och det är dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor; du kan inte utan vårdnadshavarnas samtycke hyra bostad.

    Vi känner inte till några exempel när ungdomar helt utan vårdnadshavares hjälp klarar av att läsa på gymnasiet och försörja sig samtidigt. Även studiebidraget, 1050kr går till dina vårdnadshavare fram tills du fyller 18 år.