Lowa
    Hej! Jag har under en längre tid varit intresserad av Sydkorea och skulle gärna vilja jobba där, helst som advokat. Så min fråga är om det är möjligt och isåfall hur man gör och så.
    Jag antar att man måste plugga juridik i Sydkorea för att kunna jobba som advokat där, men hur gör man isåfall? Vilka universitet tar emot utbytesstudenter som vill plugga juridik? Kan man ta examen i Sverige först och sedan åka till Korea och typ plugga igen? Vad krävs liksom för att kunna bli advokat där? (om det går)

    Tack för svar!
    Mvh Lowa

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag antar att du kan koreanska språket mycket bra, eftersom du vill jobba som advokat i Sydkorea. Jag kan inte koreanska och vet väldigt lite om Sydkorea, men du som kan språket med dig och intresse av landet får gärna forska i det - googla, men även fråga de som jobbar på ambassaden i Stockholm: om Sydkoreanska ambassaden i Stockholm har någon utbildningsexpert som kan svara på din fråga eller om de kan hänvisa dig rätt.
    Allmänt gäller: lagar kan vara väldigt olika i olika länder. Det är inte heller otänkbart att i sådana yrken som t.ex Advokat kan speciella krav ställas, t.ex kanske du behöver först bli Sydkoreansk medborgare (vet inte det, men kan tänka mig att det inte är orimligt att anta att så kan vara fallet).
    I Sverige är vägen till Advokatyrket lång. Först måste man ta examen från juristprogrammet, som är 4.5 år lång utbildning på heltid som är mycket populär och svår att komma in på. Därefter krävs minst 3 års praktisk kvalificerad juridisk verksamhet, antingen genom tjänstgöring som biträdande jurist, vid en advokatbyrå eller motsvarande. Idag måste också alla som vill bli advokater uppnå advokatexamen, en utbildning som avslutas med en muntlig examination.

    När man uppfyller alla dessa krav kan man ansöka om inträde i Advokatsamfundet. Ansökan om inträde prövas av Advokatsamfundets styrelse. Förutom de formella kraven måste den sökande också ha ordnad ekonomi, vara redbar och i övrigt lämplig för advokatverksamhet
    Som du ser, så tar det i Sverige minst 7.5 efter det att man påbörjat juristprogrammet innan man kan bli Advokat. Många krav ställs och finns ingen garanti på att lyckas hela vägen.
    Jag antar att även i Sydkorea så krävs det en specifik längre och högre utbildning inom juridik + kan också flera andra krav ställas (vilka måste du själv ta reda på). Tänk också på att reglerna och kraven kan ändras över tid (det som gäller idag kanske inte gäller om några år). Men om man bor i det "aktuella landet" och går utbildning där så lär utbildningen anpassas till de nya reglerna (det är min gissning, för att så borde det vara).

    Studie- och yrkesvägledare