Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Arash!

    För att få lov att jobba som Fastighetsmäklare i Sverige - måste man bli godkänd & registrerad av Fastighetsmäklarinspektionen.

    Du får gärna läsa på den här sidan där vi även har förslag på hur man kan sätta ihop sin egen examen enligt de krav som Fastighetsmäklarinspektionen har.

    Vissa kurser inom programmet som du kommer att läsa (Kandidat i ekonomi) passar säkert in i Fastighetsmäklarutbildningen, men du måste för övrigt uppfylla alla de krav som Fastighetsmäklarinspektionen ställer. t.ex kan jag inte tänka mig att man i kandidatprogrammet i ekonomi läser en kurs Fastighetsförmedling som är obligatorisk om man ska bli godkänd som fastighetsmäklare. Min bedömning är att det är ca 1 år till som du skulle behöva komplettera med.

    Men du kan också se om du eventuellt kan ta med i din kandidatexamen i Ekonomi några av de kurser som annars krävs för att bli godkänd som Fastighetsmäklare. Det får du diskutera med Studievägledare på den högskola/universitet där du tar ut din kandidatexamen i ekonomi.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej igen. Jag håller på och läser matte C nu och alla program jag vill komma in på kräver det. Kan man söka nu och sen få matte c registrerat när jag slutför kursen? Jag undrar också kan man jobba utomlands också om man pluggar fastighetsmäklare i två år? Räcker det? och är det nödvändigt att plugga fastighetsmäklare i 2 år och vad händer sedan om man tröttnar på det? har man läst då i onödan. Men kan jag läsa fastighetsmäklare 2 år sen ett extra år? vad får jag för examen då? kandidat i vad? eller blir de som ekonomis examen då?
    • Julia : sista kompletteringsdag till högskoleutbilndingar med start HT 2016 är 20 juni 2016. sök nu innan 15 april och komplettera innan 20 juni! ang. utomlands, så får man fråga de som bestämmer i respektive land. Om du hoppar av utbildning utan att ta examen, har du godkända poäng i de kurser i vilka du fick godkänt betyg i. Sedan kan du försöka sätta ihop de kurserna till kandidatexamen eller så får du söka jobb på de kurser du har, arbetsgivare bestämmer om du får jobbet. Om du läser ett år Ekomomi efter Fastighetsmäklare - borde du kunna ta kandidatexamen i ekonomi. Kan bero lite grand på exakt vilka valbara kurser du läser inom Fastighetsmäklarprogrammet.
    Julia SYV på FrågaSYV

     Hejsan,

    jag har nu pratat med en sakkunnig på område och hen säger så här: generell kandidatexamen i ekonomi måste innehålla 120 poäng rent ekonomiska kurser, t.ex 90 högskolepoäng (3 terminer) i Fastighetsekonomi + 30 högskolepoäng (1 termin på heltid) i Nationalekonomi. Sedan måste man ha 60 högskolepoäng (2 terminer på heltid) - "fria kurser" och här kan du läsa t.ex Byggnadsteknik, Fastighetsförmedling och andra kurser som krävs för att bli godkänd som Fastighetsmäklare.

    Dock är det svårt att hitta var de kurserna ges. Vissa av dem finns bara på några få högskolor och/eller ingår i högskoleprogram (och inte ges som fristående kurser). Därför kan det tyvärr bli svårt att uppnå kraven för att samla på sig alla de kurserna som du måste ha för att bli Fastighetsmäklare.

    Den sakkunnige kom också med tips på Fastighetsmäklarprogrammet i Gävle, som ger valmöjlighet: man kan läsa 2 år och bli Fastighetsmäklare eller fortsätta ett år till och ta kandidatexamen. Du får gärna titta närmare på det alternativet här >>

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : kan jag välja ekonomi programmet och sen välja allt som krävs för mäklar yrket årskurs 3 eller hur funkar det? är heeelt förvirrad min hjärna har 1000 tankar just nu!!
    • Julia : Det är väldigt Specifika kurser som krävs för att få bli godkänd som Fastighetsmäklare i Sverige, som är svåra att hitta som fristående kurser. Om du vet att du vill läsa ekonomi - sök program och även fristående kurser i ekonomi till hösten 2016. Och sen när du läser på högskola, kan du tänka lite till och kanske ändra inriktning, välja till extra kurser att läsa (kanske läsa på 150% av studietakt)... det blir en senare fråga. Nu är det kanske viktigare att du börjar läsa på högskola och skaffar dig erfarenhet av att läsa på högskola och bestämmer "det där andra" senare... ? :)