Henrik
    Hej SYV!

    Jag har haft funderingar om juristyrket ett tag nu så jag ställer mina frågor här.

    1. Vad exakt gör en jurist? Vilka är vanliga arbetsuppgifter?
    2. Var kan en jurist jobba?
    3. Var hittar man jobbannonser för jurister?
    4. Är det lätt att jobba utomlands som jurist?

    Mvh,
    Henrik Weimer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! lagar är olika i olika länder. Om man vill med svensk utbildning jobba med juridiska frågor utomlands, rekommenderar jag i så fall titta i första hand på de utbildningar som utbildar inom Internationell rätt. Prata också med studievägledare på juristprogrammen och på de andra utbildningar på högskolenivå som utbildar inom ämnena Rättsvetenskap och Internationell rätt.
    Om yrket Jurist - utifrån svensk utbildning och jobben i Sverige - var god se info på https://www.framtid.se/yrke/jurist
    Jurister kan arbeta på diverse olika ställen och arbetsuppgifterna kan vara olika, beroende på var man arbetar. Jobbannonser för "jurist" kan du bl.a se på arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=jurist