Henrik
    Hejsan SYV!
    Har lite frågor om läkaryrket.

    1. Vad är vanliga arbetsuppgifter för en läkare?
    2. Var kan en läkare jobba någonstans?
    3. Var hittar man jobbannonser för läkare?

    Mvh,
    Henrik Weimer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    om yrket Lärare (allmän info) var god se - Framtid.se/yrke/lakare
    "Läkare" är ett samlingsord för många "olika yrken", t.ex kirurg som är en specialistläkare och forskare som tar fram nya läkemedel har ganska Olika arbetsuppgifter men båda har samma grundutbildning: från läkarprogrammet.
    Det finns också många olika specialiseringar efter läkarprogrammet att söka till; Specialistläkare är också ett samlingsbegrepp för olika specialist-läkar-utbildningar. Beroende på vilken specialisering man väljer och även beroende på arbetsplatsen kan arbetsuppgifterna vara rätt så olika för "läkare". Vissa läkare träffar många patienter och andra - träffar kanske inte alls några patienter, utan forskar på labbet. Det kan också finnas exempel på att läkare granskar röntgenbilderna som sin huvudsakliga (och kanske t o m enda) arbetsuppgift.
    Jobbannonser där Läkare sökes kan du se bl.a på arbetsformedlingen.se/platsbanken/annonser?q=läkare