Hanna
    Hej,
    Jag funderar på att antingen bli logoped eller lärare. Men jag tror också att jag kommer flytta utomlands i framtiden och undrar därför om det går att jobba utomlands med en av dessa yrken? Speciellt som logoped? Hur gör man med språket då? Om jag har möjligheten att tala engelska (i landet jag flyttar till) funkar det då att som vanligt jobba och blir det inte svårt då "jag har" läst utbildningen på svenska?

    Hur är det med läraryrket? Kanske går det om jag blir engelska lärare men utöver det då, till exempel lärare i historia eller psykologi?

    För övrigt, går det att läsa kurserna (här i Sverige alltså) på engelska och hur är det?

    Ursäkta för 100 frågorna, men det är något som jag vill verkligen veta.

    Alltid tacksam för era svar:)
    • Jelena : Olika länder har olika regler för vem som får jobba som lärare eller logoped.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    olika länder har olika regler angående vilka krav som ställs på att få jobba inom olika yrken.
    Det vi vet är att det är lättare att inom EU få lov att jobba med utbildning från ett anna EU-land; och även inom Norden - t.ex med svensk utbildning jobba i Norge (trots att Norge ingår inte i EU); detta pga nordiskt samarbete.
    Att svara om hur det är i alla världens länder kan vi inte göra - det är så många länder och reglerna kan också förändras; även om du t.ex tar reda på vilka regler som i ett visst land gäller just nu, så kanske de inte gäller längre när det blir dags för dig att söka jobb där...
    ****
    Ang. jobba som Lärare
    det är inte så länge sedan yrket Lärare krävde ej ngn legitimation, i Sverige alltså, men nu krävs det legitimation för att bli behörig lärare, men pga lärarbrist kan ibland "vem som helst" jobba som lärare - med vilken som helst högre utbildning, och ibland även utan ngn eftergymnasial utbildning...Hur man gör i andra länder, kan vara väldigt olika.

    Det som gäller för yrket Logoped i Sverige - var god se: Framtid.se/yrke/logoped