.

    Hej! Jag pluggar just nu socionomprogrammet men skulle vilja jobba inom hr och personalvetare branschen efter utbildningen. Undrar om detta är möjligt via en socionom utbildning eller om jag måste gå en personalvetare utbildning. Räcker det med att läsa upp någon kurs? Det hade ju vart bäst via en socionom utb eftersom att den är så bred. Mvh :-)

    • Anna : Inom socionomprogrammet läser man mycket om Socialtjänstlagen, vilket är mycket gångbart inom socialtjänsten och som grund inför att vidareutbilda sig till kurator, bl.a kurator inom hälso- och sjukvården som sedan kort tid tillbaka är numera ett legitimationsyrke där legitimation från socialstyrelsen krävs. Det är inte förbjudet för arbetsgivare att anställa (inom personal-HR) med socionomexamen eller med vilken annars utbildning som helst. Du får söka alla de jobb du vill ha. Någon enstaka "kurs" som skulle överlappa "glappet" mellan den kompetens som socionom och som personalvetare har känner vi inte till, utan det är i grunden olika utbildningar, som har lite gemensamt. Den gemensamma delen skulle i så fall vara samtalsmetodik men det är en mindre del i personalvetarens kompetens, utan huvuddelen är de juridiska kunskaperna (i området arbetsrättsliga frågor).

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej L,
    Personalvetare och olika HR-yrken, hör i Sverige till de så kallade "icke-reglerade yrken", vilket betyder att ingen legitimation finns att söka och arbetsgivare får anställa vem de vill, med vilken utbildning de tycker passar. Det är också svårt att få jobb inom personal-branschen... och arbetsgivarna är kräsna; det är många som söker varje tjänst inom HR/personal"hantering" och vår erfarenhet är att de som har goda dokumenterade kunskaper och tidigare erfarenhet av ARBETSRÄTT, i första hand, Ekonomi - i andra hand och i tredje hand Konflikthantering och Gruppdynamik - det är de som får jobbet. Även med examen från personalvetarprogrammet är det många som inte kan få "in foten" i branschen, utan tvingas ta andra jobb, eller läsa vidare på avancerad nivå (t.ex masterprogrammet) eller försöker gå via praktik - om de lyckas ordna så att de kan ha praktik på en arbetsplats som sedan har behov av att anställa, och om man visar sig duktig då kan man få chansen.
    Utan goda dokumenterade kunskaper inom område Arbetsrätt (alltså den avdelning inom juridiken som handlar om de anställdas rättigheter vid anställning, beviljande av tjänstledighet och uppsägning) är det väldigt få som får möjlighet att börja jobba, och inte heller gå på praktik som Personalvetare. Det är i alla fall vad vi får höra från de sakkunniga (experter) i den aktuella branschen.