Tuva

    Hej! Jag funderar på att plugga till barnmorska! Vad jag har förstått det som så pluggar man först till sjuksköterska och sen till barnmorska. Hittar dock lite olika information om när man kan vidareutbilda sig. På vissa ställen läser jag att man måste jobba minst ett år för att ens få behörighet till utbildningen, men att det är större chans att komma in om man har flera års erfarenhet. Har även hört att man kan vidareutbilda sig direkt efter man tagit sin examen som sjuksköterska. Vad stämmer?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tuva,

    det är Socialstyrelsen som man ansöker om legitimation för de yrken, som i Sverige kräver leg. inom Hälsa- och sjukvård, däribland yrket Barnmorska.

    Reglerna kan ändras. Du kommer läsa till sjuksköterska i 3 år. Sedan kanske du själv vill jobba i några år - kanske pga ekonomiska förutsättningar:för att börja tjäna pengar så snabbt som möjligt.
    Även längd på både sjuksköterske- och barnmorskeutbildningar kan ändras (i så fall tänker jag på en ev förlängning). T.ex SYV-programmet, min utbildning "växte" från ett år till 3 år... på rätt så många år, men ändå... Och arbetsterapeututbildningen som för några år sedan var på 2,5 år är numera på 3 år. Så, mycket kan hända och utbildningar tenderar bli längre, inte kortare (i alla fall som oftast).
    Studievägledare på barnmorskeprogrammen och antagningsgrupper på lärosätena där barnmorskeprogrammet ges kan säkert svara ang. om det krävs arbetslivserfarenhet och i så fall exakt hur mycket erfarenhet som ihop med legitimation som sjuksköterska gör en behörig till barnmorskeprogrammet, men det är för dagens regler som de kan svara. Hur det blir om 3-4 år kanske ingen idag vet.

    Du kan ringa till Soc.styrelsen och tel.tid då deras behörighetsgrupp svarar i telefon (nås via soc.styrelsens växel) är tis och tors kl.9-11 (uppgift från maj 2020).