Ali
    Om man vill jobba inom skolan som administratör eller schemaläggare, vad ska man då utbilda sig till? eller behövs det ens någon utbildning för det?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ali,
    det finns inte några formella krav på en viss speciell utbildning för att jobba som skoladministratör och/eller schemaläggare. Dock det i praktiken svårt att få ett sådant jobb utan att ha minst gymnasiekompetens. Läs gärna på http://www.framtid.se/profession/administratorsekreterare/

    Om man har någon form av eftergymnasial utbildning, underlättar det att få arbete som skoladministratör. Exempel på en sådan utbildning är Administratörsprogrammet på högskolenivå.

    Arbetsgivaren får annars anställa vem hen vill, dvs vem hen anser vara mest lämplig av alla som söker den utannonserade tjänsten.
    I en av annonserna om ett ledigt jobb som Skoladministratör står det så här: "Kompetenskrav
    Vi vill att du har minst gymnasieutbildning samt erfarenhet av administrativt arbete. Dokumenterat goda IT-kunskaper krävs samt goda kunskaper i databashantering. Det är också önskvärt med erfarenhet av vårt elevregistreringsprogram Procapita. Erfarenhet från arbete i skolornas ekonomi- och redovisningssystem Aditro är meriterande.
    Övrigt
    Du bör vara serviceinriktad, flexibel och noggrann samt ha god organisationsförmåga och ha lätt för att samarbeta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet."

    Sammanfattning: man kan söka och få jobb som skoladministratör med varierande tidigare utbildning men chansen är större att få ett sådant jobb om man har tidigare erfarenhet av att arbeta på en skola, helst som administratör/rektors sekreterare eller om man har minst gymnasiekompetens.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare